Viser treff 200-219 av 222

    • Tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd 

      Methi, Karina Kåsereff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Tidlig innsats har stadig fått større oppmerksomhet i oppvekstsektoren. Denne masteravhandlingen setter søkelys mot tidlig innsats i barnehagen, og herunder på barn som viser utagerende atferd. Formålet med dette forskningsprosjektet er å få en innsikt i, og å utdype kunnskapen om pedagogers arbeid med tidlig innsats i møte med barn som viser utagerende atferd. Forskningsprosjektet består av en ...
    • Tidlig innsats og oppfølging av utsatte barn. 

      Eriksen, Line-Marie Bakkevoll; Hemmingsen, Charlotte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Bedre Tverrfaglig Innsats for barn i risiko(BTI) er en samarbeidsmodell utviklet av Socialstyrelsen i Danmark. Helsedirektoratet har tatt initiativ til en tilpasning av modellen med fokus på tidlig innsats. Modellen skal utprøves som pilotprosjekt i åtte norske kommuner, derav Tromsø. Tema for masteravhandlingen er hvordan BTI-modellen kan påvirke tverrfaglig arbeid i kommunen. Teoridelen av oppgaven ...
    • Tidlig innsats og tilpasset opplæring. Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever i matematikk? 

      Didriksen, Tove Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-28)
      Problemstilling: «Hvordan forstår grunnskolelærere begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikk, og hvordan arbeider de med dette i forhold til elever som strever med matematikk?». For å utdype problemstillingen benyttes følgende forskningsspørsmål: • Hva forstår lærerne med begrepene tidlig innsats og tilpasset opplæring relatert til matematikkfaget? • Hvordan ...
    • Tidlig innsats ved matematikkvansker - Matematikklæreres erfaringer med matematikkvansker og regneprøven 

      Tønnessen, Ida Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-10)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan kan matematikklæreren bidra til tidlig innsats for elever med matematikkvansker?» Jeg har i studien hatt et særlig fokus på obligatorisk kartleggingsprøve i tallkunnskaper og regneferdigheter for 2. trinn (Regneprøven). For å utdype problemstillingen ble tre forskningsspørsmål formulert: Hva er lærerens erfaringer med Regneprøven? Hva legger læreren i begrepet ...
    • Tilpasset opplæring : Samisk som andrespråk i grunnskolen 

      Klemetsen, Inger Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-16)
      Fokuset ligger på erfaringene til samisklæreren som underviser i samisk som andrespråk utenfor de samiske kjerneområdene.Hvilke faktorer ser lærerne må være oppfylt for at de skal få til en best mulig samiskundervisning i de kommunene og hvordan tolker de metodene de bruker i undevisningen.
    • Tilpasset opplæring for alle : tilrettelegging av opplæringa for elever med lærevansker 

      Pedersen, Reidun Marie; Solvoll, Trine Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Tema for denne masteroppgaven er tilpasset, inkluderende og likeverdig opplæring. Vi har tatt utgangspunk i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen vår har som målsetting å søke svar på om elever med lærevansker får en tilpasset opplæring, og hvordan opplæringen tilrettelegges for dem. Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den ...
    • Tilpasset opplæring i lesing. En kvalitativ studie av hvordan kartleggingsprøven i lesing påvirker pedagogisk praksis i en videregående skole. 

      Nilsen, Ruth lillian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-15)
      Masteroppgaven handler om forholdet mellom kartleggingsprøven i lesing og tilpasset opplæring. Ved hjelp av fire forskerspørsmål prøver jeg å danne meg et nyansert bilde av hvilke praksiser som gjelder i en videregående skole. Nyanseringen går ut på å avklare hvilke erfaringer og oppfatninger som er gjeldende rundt begrepene lesing, læringsstrategier, tilpasset opplæring og vurdering. I arbeidet med ...
    • Tilpasset opplæring og utagerende atferd. 

      Pedersen, Sebastian (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Masteroppgaven fokuserer på hvorfor den vide forståelsen av tilpasset opplæring kan forebygge utagerende atferd. Studien er rettet mot elever i grunnskolen. Hovedformålet med studien er å se på hvordan skolen i dag kan forebygge mer av ett av de mest omfattende problemene i norsk skole. Problemstillingen ble derfor: «Hvorfor kan den vide forståelsen av tilpasset opplæring forebygge utagerende ...
    • Tilpasset opplæring- Et urimelig krav for nyutdannede lærere i møte med praksis? 

      Sandvær, Joakim Hopaneng (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-24)
      Denne kvalitative masteroppgaven bygger på prosjektet Relemast, som er en forkortelse for relevant master utdanning for grunnskolelærere. Relemast er en longitudinell studie som har samlet inn data siden 2015. De 44 nyutdannede lærerne som utgjør datagrunnlaget for prosjektet Relemast, ble først intervjuet når de var studenter, deretter når de hadde levert masteroppgaven, etterfulgt av å være i ...
    • Tiltak for ekspressive språkvansker hos barn med utviklingshemming - En kvantitativ vokabularintervensjonsstudie 

      Konradsen, Lisbeth; Mikalsen, Monika (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-19)
      Barn med utviklingshemming har reduserte kognitive og adaptive ferdigheter (WHO, 2019), noe som videre påvirker språklige ferdigheter (Esbensen & MacLean Jr, 2017). Vansker innenfor ulike områder av språket er vanlig, og variasjonen i gruppen er stor. Innenfor språkets områder regnes vokabular å være en nøkkelferdighet som kan ha betydning for utvikling også på andre språk- og utviklingsområder ...
    • Tiltaksarbeid mot mobbing i barnehagen. Hvilke tiltak benyttes i arbeidet mot mobbing? 

      Enoksen, Martin Oxlund (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne studien handler om tiltaksarbeid i barnehagen og hvordan stanse og forebygge mobbing blant barnehagebarn. Målet med studien er å belyse hvilke tiltak barnehagelærerne benytter seg av i arbeidet mot mobbing og hvordan de selv ser på begrepet mobbing i en barnehagekontekst. I denne studien ble det anvendt en kvalitativ metode der informantene ble intervjuet om deres erfaringer rundt mobbing i ...
    • Tourettes syndrom i skolen. En kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom 

      Thronæs, Nina Torheim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvantitativ undersøkelse om skoleerfaringer og livskvalitet hos ungdom og unge voksne med Tourettes syndrom. Innsamling av datamateriale ble gjort ved bruk av kvantitativ metode i form av spørreskjema (survey) og datamaterialet er basert på svar fra N=50 med Tourettes. Deskriptiv statistikk i form av frekvensanalyser og prosentfordeling, ANOVA-analyser og regresjonsanalyser ...
    • Trafikkopplæring for elever med sosiale vansker. Gis det noen form for spesialundervisning innenfor trafikkopplæring til elever med sosiale vansker? 

      Birkeland, Toril Fagerli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne oppgaven handler om hvorvidt elever med sosiale vansker får noen form for tilrettelagt undervisning innenfor trafikkopplæring. For å finne ut det har jeg foretatt en kvalitativ undersøkelse, hvor jeg har intervjuet tretten trafikklærere. Spørsmålene som har blitt stilt er hvorvidt trafikklærerne tilrettelegger undervisningen spesielt ut i fra disse elevenes behov. Sosiale vansker i denne ...
    • Ugyldig skolefravær. En litteraturstudie om risikofaktorer til ugyldig skolefravær 

      Aas, Benedikte; Jensen, Marita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)
      Tema for masteroppgaven er risikofaktorer som kan føre til ugyldig skolefravær. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om forhold ved individ, hjem, skole, miljø og andre sosiale forhold har betydning for elevers skolefravær. I oppgaven redegjør vi for ulike former og begreper for skolefravær. Oppgaven er en gjennomgang av eksisterende forskning og litteratur om temaet. I tillegg har ...
    • Ungdom i sorg og krise, og tanker om å bli ivaretatt av skolen når kriser rammer 

      Olsen, Ann-Elin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-07-03)
      Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Problemstilling: Hvordan opplever en ungdom og hans pårørende å bli i varetatt av skolen i sorgsituasjoner? Hypotese: Jeg har en følelse av at lærerne synes det er vanskelig og møte sørgende barn, og at lærerne har for lite kompetanse til å møte elevene når disse situasjoner oppstår.
    • De Utrolige Årenes skole- og barnehageprogram. Muligheter og begrensinger. Implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. 

      Kjelstrup, Marianne Alexandersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-31)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke nytten av De Utrolige Årenes Skole- og barnehageprogram. Denne nytten har vært undersøkt i en kvalitativ studie om implementering og bruk gjennom fem ansattes opplevde erfaringer. Prosjektet tar utgangspunkt i at uro og atferdsproblemer preger mange norske klasserom, og er et dilemma som stadig bringes på bane. Det er sammenheng mellom læringsutbytte, ...
    • Utsatt skolestart - en nødvendig rettighet? 

      Solbakken, Sandra Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-01)
      Fleksibilitet i skolestartalder har i løpet av de seneste årene fått ny oppmerksomhet i etterkant av Stoltenbergutvalgets forslag om utprøving av fleksibel skolestart (NOU 2019:3). Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler rettigheten til utsatt skolestart. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte individuelle intervjuer, i hovedsak digitalt, på grunn av ...
    • Utviklingsmessig språkforstyrrelse i generasjoner. En sammenligning mellom forelder og barn med utviklingsmessig språkforstyrrelse, og hvordan deres vansker arter seg i hverdagslivet. 

      Figenschau, Cathrine Melvær (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-30)
      Denne studien omhandler språkvansker, og bakgrunnen for studiens fokus er egen interesse for temaet, kombinert med det jeg har opplevd som manglende fellesforståelse og ulik bruk av terminologien spesifikke språkvansker/utviklingsmessig språkforstyrrelse. I 2017 presenterte en ekspertgruppe bestående av anerkjente, internasjonale forskere et forslag om at den gamle terminologien spesifikke språkvansker ...
    • "Vi er like mye sosialarbeidere som lærere": Pedagogers opplevelse av å kunne ivareta psykisk helse hos barn og unge med flyktningbakgrunn 

      Skogstad, Julie Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-02-01)
      Bakgrunn, formål og problemstilling: Forskning viser at psykiske plager og lidelser er en av de største helsemessige utfordringene vi står overfor i samfunnet vårt. Konsekvensene for den enkelte som rammes, kan vise seg i form av funksjonsnedsettelser på flere livsområder. I tråd med regjeringens satsing på psykisk helse hos barn og unge, har skolen blitt utpekt som en viktig forebyggingsarena. ...