Viser treff 130-149 av 222

    • Låt dem flyga! Alla har rätt till lärande i skolan - En studie om hur särskilt begåvade elever i norsk skola upplevt sin skolgång. 

      Carlenhult, Sofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      Denna uppsats ser på hur särskilt begåvade elever i norsk skola har upplevt sin skoltid med vikt på läromiljö och social miljö. Dessutom ser den på om dessa elever blivit utredda och diagnostiserade för någon svårighet, som kan försvåra identifieringen som särskilt begåvad. Det är en kvantitativ och retrospektiv studie som beskriver hur skolan har uppfattats av respondenterna. Det är en liten ...
    • LP-modellen - Erfaringer med fokus på lærergruppearbeid, problematferd og utvikling av egen praksis 

      Tangvik, Vigdis Abelvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-10-31)
      Tema for masteroppgaven er læreres erfaringer med LP-modellen (Læringsmiljø og pedagogisk analyse). Problemstillingen er: Hvordan opplever lærere arbeidet med LP-modellen, og har det hatt innvirkning på deres praksis? Formålet er å beskrive erfaringer fra lærergruppene, hvilken innvirkning LP-modellen har hatt på forståelsen for problematferd, og om den har hatt innvirkning på deres og skolens ...
    • Lærarerfaringar i møte med elever i risikogruppa for fråfall – korleis finne vegen inn? 

      Frette, Marthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Samandrag I dagens samfunn står vi overfor utfordringar knytt til fråfall i skulen og talet på unge som står utan tilbod, arbeid og utdanning er altfor høgt. Det er difor nødvendig å undersøkja korleis vi kan finna vegen inn til elevar i risikosona for å bli ein del av denne statistikken. Korleis få ned fråfallet i vidaregåande skule har gjennom dei seinare åra vore gjenstand for mykje forsking og ...
    • Lærer i møte med elever som viser utagerende atferd 

      Skogstad, Eva Torill (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Sammendrag Formålet med dette masterstudiet er å undersøke hvordan lærere møter elever som viser utagerende atferd. Studiens problemstilling er: «Hva fremstår som lærernes måte å møte elever som viser utagerende atferd»? Disse møtene med elevene krever handlinger som svarer til situasjonen. Dette er kompetanse som undersøkes nærmere gjennom forskningsspørsmålene: Hva sier og gjør lærere i ...
    • Lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø? 

      Johansen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Temaet for studien er lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Studien består av fire intervju av lærere på fire forskjellige videregående skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø? Undersøkelsen viser at alle fire lærerne jobber med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende ...
    • Lærere i grenselandet mellom tilpassing og spesialundervisning. Et kvalitativ studie av læreres erfaring med å drive opplæring for flerspråklige voksne gjennom 2. språk i videregående opplæring 

      Lindvall, Rita Merethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-24)
      Dette er en kvalitativ studie, basert på semistrukturerte intervju av ti informanter, syv lærere og tre i administrative stillinger tilknyttet voksenopplæringa, videregående nivå. Formålet med studien har vært å undersøke lærernes erfaringer med å drive opplæring gjennom et 2. språk for flerspråklige voksne. Resultatene viser at dette krevende oppgave. Lavt språknivå hos denne gruppen gir de ...
    • Læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd. En kvantitativ intervjustudie om hva lærere legger vekt på i sin relasjon til elever på barne- og mellomtrinnet som viser en innagerende atferd 

      Strømhaug, Ingrid Vensbakk (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne kvalitative studien retter søkelyset mot læreren sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen. Problemstillingen er følgende: Hva legger lærere vekt på i sin relasjon til elever som viser en innagerende atferd i skolen? For å belyse problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som har erfaring med å undervise elever som viser en innagerende atferd på barne- og mellomtrinnet. ...
    • Lærerens oppfatninger om vokabularutvikling for elever med Down syndrom på videregående trinn 

      Firsova, Svetlana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-29)
      I denne studien har jeg fordypet meg i fenomenet vokabularutvikling og forsøkte å besvare problemstillingen «Hva kjennetegner vokabularutvikling for ungdom med DS på videregående trinn?». Dette er en kvalitativ studie der jeg plasserer meg i konstruktivistisk fortolkende paradigme og har valgt hermeneutisk-fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming. I datainnsamlingsprosessen har jeg gjennomført ...
    • Læreres arbeid med elevrelasjoner. Hvordan arbeider lærere i grunnskolen med utvikling av positive elev-elevrelasjoner? 

      Søreng, Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Sammendrag Dette er en masteroppgave i studiet Spesialpedagogikk og tilpasset opplæring ved Finnmarksfakultetet – UiT Norges arktiske universitet. Temaet for oppgaven er positive elev – elevrelasjoner og den tar sikte på å undersøke hvordan noen lærere arbeider med å utvikle positive elev – elevrelasjoner. Begrunnelse for valg av tema bunner ut fra en antakelse om at lærere vektlegger betydningen ...
    • Læreres arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeider lærere med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning? 

      Eira, Sara Inger Lisbeth Mina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Sammendrag Tema for denne oppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Jeg har tatt utgangspunkt i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen har som målsetting å søke svar på hvordan lærere jobber med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. ...
    • Læreres erfaringer med å gi elever psykososial støtte som en del av undervisningen. En eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju av lærere i Gaza 

      Ellefsen, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-03)
      Denne studien ser på et utvalg lærere sine erfaringer med The Better Learning Program-2 (BLP-2) for å gi psykososial støtte til elever som del av undervisningen. Det er en eksplorerende studie med bruk av kvalitative intervju med lærere i Gaza. BLP-2 er utviklet i samarbeid mellom Universitetet i Tromsø ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk, og Norwegian Refugee Council/NRC (Flyktninghjelpen). ...
    • Læreres erfaringer med innføring og bruk av digitale hjelpemidler, for elever med en dysleksidiagnose 

      Boine, Lone Merete Nergård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-26)
      Sammendrag Temaet for denne masteroppgaven er hvilke erfaringer lærere har når de har elever med dysleksi i klassen, som får lese- og skrivestøtte av digitale hjelpemidler. Studien baserer seg på semistrukturerte intervjuer med tre lærere som jobber i mellomtrinnet og ungdomsskolen i tre ulike kommuner i Norge. Problemstillingen for oppgaven har vært: Hva forteller lærere om sine erfaringer ...
    • Lærergrupper, systemteori og relasjonskompetanse 

      Østvik, Kristin Forfang Raae (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-01)
      Tema for denne masteroppgaven er læreres arbeid med LP-modellen (LP står for læringsmiljø og pedagogisk analyse) og om dette arbeidet er med på å utvikle deres relasjonskompetanse. Sentralt i LP-modellen settes fokus på lærer-elev relasjonen og elev-elev relasjonen som betydningsfulle faktorer for elevtrivsel og læringsmiljø. Ved bruk av en analysemodell skal lærerne vurdere disse faktorene samt ...
    • "Man føler seg ganske alene når man står der" En kvalitativ studie av læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn 

      Aanes-Stranda, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-12)
      Denne masteroppgaven handler om læreres erfaringer med å undervise traumatiserte barn. Lærerens rolle ovenfor disse barna er i teorien omtalt, men lærerens stemme og ståsted i møte med disse barna har vært vanskeligere å finne. Lærerens rolle har også av enkelte blitt definert som utydelig, undervurdert og uklar til tross for at det er læreren som interagerer med barnet i det daglige. Problemstillingen ...
    • Mangfold i klasserommet - berikelse og utfordring : en kvalitativ undersøkelse om elevmangfold i skolen og krav til lærerens kompetanse for å møte dette 

      Solberg, Ane Rebekka (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)
      Fellesskap versus individ: Hvordan påvirker mangfoldet i klassen elevenes rett til tilpasset opplæring, og hvilke krav til kompetanse stiller dette til læreren? Jeg har i denne forbindelse sett på skolehistorie og forskning om den inkluderende skole, tilpasset opplæring og spesialundervisning, samt tatt utgangspunkt i noen pedagogiske og spesialpedagogiske problemområder som kan finnes i en skoleklasse.
    • Master spesialpedagogikk, tema inkludering 

      Kavli, Jon Gunnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Prosjektet tar utgangspunkt i hvordan elever reagerer på at medelever får tilpasset lærestoffet. Gjennom samtaler med lærere ønsker vi å belyse hvordan slike tilpasninger blir akseptert. Prosjektet har følgende problemstilling: «Hva er læreres syn på elevers aksept av ulikhet, knyttet til lærerens bruk av tilpasset lærestoff?» Formålet er å lære mer om elevers aksept av ulikhet fra lærers perspektiv.
    • Matematikkferdigheter hos barn med familiær risiko for dysleksi. En kvantitativ studie om underliggende faktorer til vansker med matematikk og lesing 

      Skogstad, Hege Therese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Skolen møter ofte elever som strever både med lesing og regning, men hva er egentlig årsaken til overlappet mellom lesing og matematikk og vanskene knyttet til begge disse områdene? Basert på tidligere forskning kan det se ut til at både lesing og aritmetikk kan være avhengig av fonologiske prosesseringsferdigheter. Fonologisk bevissthet har vært gjenstand for mye oppmerksomhet innen leseforskning ...
    • Matematikkvansker i skolen : lærernes kompetanse 

      Hultgren, Trond (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Formål og problemstilling: Formålet med undersøkelsen er å finne ut av hvilken faglig kompetanse lærerne har i matematikk. Jeg ønsker med denne undersøkelsen å bidra til økt innsikt i matematikklæreres kompetanse og forståelse av matematikkvansker. Med utgangspunkt i formålet er denne tematiske problemstillingen formulert: ”Matematikklæreres kompetanse i spesialpedagogikk, og forståelse av ...
    • Meaning making in special needs pedagogy: a theoretical study of Vygotsky's framework ideas and their impact on cognitive and social constructivist research on meaning making. 

      Melenteva, Marianna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-31)
      The master thesis focuses on the examination of the framework ideas on meaning making in Vygotsky’s holistic theory of child’s development and the analysis of the evolution of these ideas within the cognitivist and the social constructivist approaches. The thesis embarks on the understanding of how later research converges with Vygotsky’s ideas, how Vygotsky’s original ideas can be clarified, explained ...
    • Mind the Gap 

      Håkonsen, Ann Tone; Nilsen, Monica Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Individuell opplæringsplan (IOP) er et offisielt og juridisk dokument som skal bidra til å sikre elever i spesialundervisning et forsvarlig opplæringstilbud som er likeverdig med det ordinære opplæringstilbudet. Spesialundervisning skal organiseres ut i fra elevens særlige behov med mål om at enkelteleven, likeverdig med andre elever, skal få utviklet sitt potensiale og ressurser slik Opplæringsloven ...