Viser treff 178-197 av 222

    • Rektors arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? 

      Østigård, Bjørnar Hansen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-18)
      Hvordan arbeides det på skoler for å fremme tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever? Det er gjort intervju av rektorer på tre ulike ungdomsskoler for å undersøke hvordan det på ledelsesnivå arbeides med tilpasset opplæring og inkludering for spesialundervisningselever. Skolene har ulike tilnærminger i forhold til å imøtekomme dette. Oppgaven viser blant annet at rektors ...
    • Relasjonskompetanse i barnehagen og barns utvikling av selvregulering. En litteraturstudie 

      Dahlkvist, Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-04)
      Denne avhandlingen er skrevet som en del av masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitet i Tromsø. Den omhandler barnehagens utøvelse av relasjonskompetanse og dens betydning for å fremme barnehagebarns evner til selvregulering. Avhandlingen er utformet som en litteraturstudie og tar i bruk avanserte søk i utvalgte databaser for å fremskaffe aktuell empiri. Søket resulterte i funn av to ...
    • Romforståelse og matematikkvansker : kan fysisk aktivitet ha positiv innvirkning på elevers matematikkprestasjoner? 

      Hammerud, Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Tema for masteroppgaven: Romforståelse er anerkjent som en kognitiv faktor som påvirker matematikkprestasjoner. All kunnskap om verden lagres som mentale representasjoner i begrepsstrukturene. Elever med matematikkvansker har ikke adekvate begrepsstrukturer i matematikk, de mangler dermed god matematikkforståelse. Forestillinger er én form for representasjon. Disse elevenes forestillinger er ofte ...
    • Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten 

      Iversen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)
      Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ...
    • Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer. 

      Taraldsvik, Hilde Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ...
    • «Samme behandling selv om jeg ikke skjønner noe» - Om sammenhengen mellom lav måloppnåelse og faglig inkludering 

      Sjøblom, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-18)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie av fenomenet faglig inkludering knyttet til elever med lav måloppnåelse. Formålet med studien var å finne ut hvilken sammenheng det er mellom lav måloppnåelse og elevers opplevelse av faglig inkludering. Studien er gjennomført som en tematisk livshistorie der informanter fra ungdomsskolen har fortalt om sine opplevelser fra skolehverdagen. Begrepet faglig ...
    • Samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom. En kvalitativ studie av hva fagpersoner forteller om planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom 

      Jensen, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Denne oppgaven er skrevet ut fra problemstillingen: Hvordan beskriver fagpersoner planlegging, gjennomføring og effekt av samtalegrupper for personer med Aspergers syndrom? Den belyser teori om Aspergers syndrom, effekt av samtalegrupper samt andre viktige forhold i tilknytning til samtalegruppe, som kommunikasjon, veiledning og psykoedukasjon. Fire informanter fra nettverket «Nasjonalt ...
    • Skolemiljø. Med fokus på elevers opplevelse av skolemiljø etter innføring av økt voksentetthet i overgangssituasjoner 

      Hansen, Hege Sollied; Isaksen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-09)
      Temaet for denne masteroppgaven er skolemiljø. Vi ønsket å finne ut hvordan elevene på mellomtrinnet opplever skolemiljøet etter at skolen iverksatte et tiltak med økt voksentetthet og endrede rutiner, i overganger som friminutt og spisepauser. Bakgrunnen for tiltaket er mindre positive tilbakemeldinger på skolemiljøet ved vår skole. Vi benytter en kvalitativ tilnærming, da denne metoden kan være ...
    • Skolens dilemma i møte med samiske barn og deres foreldre 

      Hansen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Tema for masteroppgaven er skolefravær i samiske samfunn og bakgrunnen for at det i noen distrikter er større skolefravær for barn og unge i grunnskolen. Problemstillingen har som målsetning å søke svar på om den samiske kulturbakgrunnen har betydning for barns møte med skolen med hensyn til skolefravær. Undersøkelsen etterspør bare fravær, men jeg gjør også rede for ulikt fravær som skulk og vegring. ...
    • De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep 

      Antonsen, Jill-Heidi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Sammendrag. Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen. En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep. Forfatter: Jill-Heidi Antonsen. Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler ...
    • Snakker vi i det hele tatt om vennskap? 

      Ophaug, Lisa-Mari (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-24)
      I 2021 publiserte helsedirektoratet en ny nasjonal veileder med sikte på å sikre personer med utviklingshemming som mottar kommunale helse- og omsorgstjenester tjenester som i tråd med menneskerettighetene legger til rette for deltakelse og god livskvalitet. Som gruppe er dette en del av befolkningen som er mer utsatt for utvikling av psykiske vansker, på bakgrunn av sårbarhetsfaktorer knyttet til ...
    • «Som lærer må man trå varsomt, det er nesten som å forsøke å gå på tynn is». En kvalitativ intervjustudie av hvordan grunnskolelærere i Sápmi tilrettelegger for elever med internaliserte psykiske vansker 

      Joks, Henriette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Dette masterprosjektet er en kvalitativ intervjuundersøkelse som omhandler grunnskolelæreres tilrettelegging for samiske elever med internaliserte psykiske vansker. Datainnsamlingen er gjennomført ved semistrukturerte dybdeintervjuer. Prosjektet har videre en fenomenologisk vitenskapsteoretisk tilnærming, der meningsinnholdet i datamaterialet er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. ...
    • Sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære skolen. Hvordan opplever og arbeider lærere i ett lærerteam med sosial inkludering av en elev med ASF i den ordinære klassen? 

      Karlsen, Cato (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-30)
      Denne oppgaven er en kvalitativ studie som tar for seg et lærerperspektiv. I en inkluderende skole ligger det føringen til at alle elever skal være deltager sammen med sine medelever i skolehverdagen. En ASF-diagnose vil for en elev med ASF gi vanskeligheter med å forstå det sosiale samspillet som utarter seg i den inkluderende skolen. Hovedintensjonen med denne forskningen er å søke kunnskap om ...
    • Sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i skolen 

      Jensen, Nina Andreassen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Temaet for studien er sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd i barneskolen. Metoden bygger på kvalitative intervjuer av seks lærere og én rektor i samme kommune. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan jobber lærere i ulike barneskoler med sosial inkludering for elever som viser utagerende problematferd? Studiens funn viser at lærerne legger stor vekt på deltakelse ...
    • Sosial kompetanse- Hva er det, og hvordan arbeides det med det? 

      Lieng, Eirik Svendsrud (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-13)
      Jeg har gjennomført en kvalitativ masterstudie. Formålet med studien var å besvare problemstillingen «hvordan forstår og arbeider lærere med sosial kompetanse?», samt forskningsspørsmålene «hvordan påvirker Læreplanen 2020 og Fagfornyelsen arbeidet med sosial kompetanse? A) Forebyggende arbeid i klasserommet, og B) Tilpasset opplæring og spesialpedagogiske tiltak.» For å besvare dette har jeg innhentet ...
    • Sosial mestring. Hva er den beste hjelp fra læreren? 

      Martinsen, May Jorun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Sammendrag Min målsetting med denne studien er å bidra til ei bevisstgjøring av betydningen læreren har i forhold til å gi elevene den beste hjelpen til sosial fungering og til og lykkes sosialt. I denne studien er problemstillinga hvordan læreren best kan hjelpe barn til å mestre sosialt gjennom analyse, tolkning og drøfting av samtaler med lærere og ut fra gransking av deres studieplan. For å ...
    • Spesialundervisning i praksis. En kvalitativ studie av gjennomføring av spesialundervisningen. 

      Urland, Sigrid Mathilde Bech (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Temaet for studien er gjennomføring av spesialundervisningen. Formålet med studien er å finne ut hvordan pedagogisk personell vurderer spesialundervisningen i praksis. Studien har følgende problemstilling: ”Hva vektlegger pedagogisk personell i forbindelse med gjennomføring av spesialundervisningen?” For utdypelse av problemstillingen er to forskningsspørsmål valgt knyttet til betydningen av ...
    • Språkets betydning i matematikkfaget - elevers lesestrategier og løsingsstrategier i arbeid med tekstoppgaver 

      Kubat, Zdravko (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-22)
      Studien handler om hvilke lesestrategier og løsingsstrategier elever på 5. trinn benytter seg av når de løser tekstoppgaver i matematikk.
    • Språkvansker i barnehagen. Hvordan barnehagelærere avdekker tegn til språkvansker 

      Eriksen, Charlotte Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-22)
      Denne studien handler om språkvansker, og tar for seg barnehagelæreres praksis rundt å avdekke tegn til språkvansker hos barn i barnehagen. Studien tar sikte på å belyse noen barnehagelæreres tanker og erfaringer rundt dette temaet. I oppgavens teorigrunnlag presenteres aktuell teori og forskning om språkutvikling og språkvansker hos barn, blant annet kjennetegn for språklig utviklingsforstyrrelse ...
    • De stille barna i barnehagen 

      Iversen, Rita Helen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Bakgrunn: Omfanget av psykiske lidelser blant barn og unge er økende. Internaliserte vansker er et av de mest vanligste problemområde i forhold til barns sosiale og emosjonelle utvikling. Vansker som kan være vanskelig å oppdage i tidlig alder, da de kan være små, ikke har manifestet eller har utviklet seg til alvorlige vansker enda. I barnehagen er de stille barna, de som er passive, gjør lite av ...