Dataskjermer og duppeditter i kroppsøvingsfaget? Hvis det fører til mer aktivitet – ja takk. Hvis ikke – aldri i verden. En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres oppfatninger av IKT-bruk i kroppsøvingsundervisninga på mellomtrinnet i barneskolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13769Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Rismo, OlaSammendrag
Denne oppgaven tar for seg faget kroppsøving på mellomtrinnet i barneskolen, og hvorvidt kroppsøvingslærerne fokuserer på digital kompetanse/digitale ferdigheter i sin skolehverdag i dette faget.
Opplæringsloven legger premissene for at all grunnopplæring i Norge gjøres i henhold til eksisterende læreplan – Kunnskapsløftet (K06). Den gjør læreplanen til en juridisk instruks fra skolemyndighetene til lærerne om hva som skal skje på skolen og hvilken kompetanse de ulike elevene skal utvikle i de forskjellige fagene – de såkalte kompetansemålene. En av de store endringene som kom med innføringa av K06, var direktivet om at grunnleggende ferdigheter skulle implementeres i alle fag. Dette gjaldt ikke bare ferdighetene regne-, skrive-, lese-, og muntlige ferdigheter, men også bruk av digitale verktøy og utvikling av digitale ferdigheter.
Vi lever i en digital verden. Ny teknologi representerer framskritt og muligheter på den ene siden, men stiller oss også overfor utfordringer på den andre. Fokuset på IKT og digitale verktøy, samt på bruk av disse i opplæringsøyemed er sterkt. I læreplanen har dette fått en sentral plass.
Oppgaven er gjennomført med en kvalitativ metode, hvor tre kroppsøvingslærere ved tre ulike barneskoler er intervjuet. Metoden ble valgt for å få en dypere innsikt i praksis, oppfatninger og begrunnede valg den enkelte lærer gjør i sin undervisningshverdag.
Undersøkelsen hadde følgende hovedproblemstilling: «Anvender kroppsøvingslærere digitale verktøy og vektlegger de digitale ferdigheter i kroppsøvingsundervisninga?». Mine funn peker entydig på at svaret på denne problemstillingen er nei.
Videre søkte jeg å finne svar på følgende delproblemstilling: «Hvilke begrunnelser gir de for å unnlate å anvende, samt vektlegge dette i sin praksis?
De begrunner sine valg i all hovedsak ut i fra fagets formål og fagets egenart. Av mer perifere forklaringer antydes fagets manglende status lokalt på skolen, manglende datadidaktisk kompetanse i faget, og utfordringer med datasikkerhet/personvern hos elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: