§ 9a- en forløper til et strengere regelverk i skolen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13770Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
I denne studien undersøkes det hvilke muligheter og utfordringer § 9a gir for å forebygge mobbing. Vi har utført en kvalitativ intervjustudie. Vi har intervjuet to lærere, to rektorer og Mobbeombudet i Troms om mulighetene og utfordringene knyttet til § 9a. Informantene ble valgt på bakgrunn av deres arbeidsområder tilknyttet § 9a. Analysen av intervjuene har ført til kategorisering av pedagogiske temaer i denne oppgaven som mobbing og § 9a i opplæringsloven, utvikling av sosial kompetanse og forebygging av mobbing, og tidsbruk og skole-hjem samarbeid. I disse kategoriene har vi analysert frem flere funn og drøftet disse opp mot teori og forskning. Informantene har belyst tema som kan vise seg å bli viktige for de som arbeider i skolen, lærerutdannere og samfunnet generelt. Informantene fremhever at definisjonen på mobbing er i endring, og at terskelen til hva som blir definert som mobbing er senket. Informantene belyser også hvordan de jobber for å forebygge mobbing på skolen, vi stiller da spørsmålet om disse tiltakene kan påvirke sosialiseringsprosessen til elevene. Informantene fremhever også mangel på tid for å løse saker i henhold til paragrafen. De etterlyser flere ressurser i skolen for å løse sakene som kommer på grunn av for eksempel aktivitetsplikten i § 9a. § 9a-5 har gjort det enklere å melde inn lærere som mobber. Funnene våre kan tyde på at denne loven har begrenset lærerens rom for å utøve autoritativ klasseledelse.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: