Relasjoners betydning for læring i skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13785Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jøraholmen, Sara SofiaSammendrag
Jeg ønsket å studere hvilken betydning relasjoner har for læring i skolen. Denne studien er basert på en kvalitativ tilnærming med forskningsspørsmål: hvorfor er arbeidet med relasjoner i skolen viktig for læring, og hvordan kan lærere arbeide med å utvikle gode relasjoner? Prosjektet ble gjennomført på to ulike skoler hvor jeg observerte, og gjennomførte et fokusgruppeintervju og et individuelt. Empiri fra intervjuene utgjør mesteparten av funnene, og vil dermed bli størst vektlagt i oppgaven. Funnene viser at relasjoner har avgjørende betydning for elevenes læring og trivsel i skolen. Uten gode relasjoner til hverken lærere eller medelever, vil ikke elevene kunne lære. Lærerne legger også til rette for relasjonsarbeid både ved å vise tillit, anerkjennelse, interesse, ha fokus på det positive, og ikke minst rose og bruke navn. De benytter også ulike metoder i undervisning som blant annet vennegrupper, læringsvenner, lek og rollespill eller gjennom andre aktiviteter sånn som å ta med seg elevene på tur. Dette vil gjerne styrke klassemiljøet, som igjen kan føre til et bedre læringsmiljø. Relasjoner lærerne har til foreldre/foresatte vil også spille en stor og avgjørende rolle for elevenes læring, utvikling og trivsel.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: