Styrking av matematiske samtaler. En kvalitativ studie av hvilke grep to engasjerte matematikklærere tar for å styrke de matematiske samtalene i klasserommet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13790Dato
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk er en kvalitativ casestudie som undersøker følgende forskningsspørsmål: «Hvilke grep gjør to engasjerte lærere på mellomtrinnet knyttet til de matematiske samtalene i klasserommet, og hvordan styrker grepene samtalene?». Studien retter fokus mot tre undersøkelsesfaktorer som ble oppdaget i datainnsamlingen: 1) oppgaver, 2) samtalegrep og 3) undervisningsorganisering og samtalestruktur. Faktorene analyseres og diskuteres hver for seg, før vi til slutt drøfter hvordan de sammen styrker de matematiske samtalene.
Et viktig formål med prosjektet er at praksisen vi beskriver kan danne grunnlag for naturalistisk generalisering som andre kan dra nytte av. Studien er relevant for andre matematikklærere som ønsker å utvikle egen praksis, men resultatene kan også være nyttige for lærerutdanningen, for å avgjøre i hvilken grad fokus bør rettes mot læreres kunnskap om matematiske samtaler.
Studiens funn viser at lærerne foretar flere grep knyttet til hver undersøkelsesfaktor. Valg av åpne og kognitivt utfordrende oppgaver gjør at oppgavene kan løses på flere måter, og bidrar til at elevene har noe å samtale om. Lærerne organiserer undervisningen slik at elevene kan utforske oppgavene lenge i læringspar, noe som gir dem mulighet til å utvikle solide forklaringer til helklassediskusjonen. Lærerne overvåker og veileder elevene ved å bruke samtalegrep som gir innsikt i elevenes matematiske tenkning, fremgangsmåter, svar og forklaringer. Lærerne kobler elevenes ulike løsningsstrategier og svar til hverandre, og til viktige matematiske ideer. Grep innenfor de tre undersøkelsesfaktorene bidrar sammen til at samtalene fokuseres rundt elevenes egne matematiske tanker, ideer, strategier og forklaringer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: