dc.contributor.advisor | Leming, Tove | |
dc.contributor.author | Ursin, Nikolai | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T12:57:20Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T12:57:20Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Formålet med dette studiet er å undersøke problemstillingen "på hvilken måte kan rollespill bidra til læring i samfunnsfag?". Forskningen baseres på kvalitativ fenomenologisk metode. Intervju av lærere som anvender metoden i sin undervisning danner forskningens datamateriale. Forskningens funn baserer seg på følgende kategorier: Lærers forståelse og erfaring, faglig kompetanse, samspill, motivasjon, samt muligheter og utfordringer. Gjennom disse kategoriene trekker forskningen frem tendenser i informantenes uttalelser og refleksjoner. De deltakende informantene har alle positiv erfaring med rollespill i faget, noe som tydelig kommer frem i forskningens funn.
Rollespill som metode strekker seg fra organiserte sammenhenger med detaljerte instrukser, til åpne situasjoner. Rollespillets didaktiske styrke er evnen til å formidle opplevelse, hvor erfaring er et resultat. I gjennomføringen av rollespill er ikke utfallet gitt på forhånd, og læring kan med dette oppstå på bakgrunn av blant annet refleksjon og argumentasjon. Elevene bidrar til egen læring gjennom å aktivt skape, og utvikle forståelse i det interaktive samspillet. I tråd med problemstillingen vil de overnevnte punktene kunne brukes i å legitimere bruk av rollespill i undervisning. Forskningens hovedfunn baserer seg på lærers evne til å arbeide for elevenes læring, og gjennom denne prosessen anvende rollespill som et verktøy for variasjon i undervisning. Hvorvidt rollespill kan bidra til læring i faget er i stor grad opp til lærer, men av datamaterialet leses det at gjennom god planlegging og struktur vil rollespill kunne bidra til blant annet dybdelæring, motivasjon, engasjement, nivåtilpasning og relasjonsbygging. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13797 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Rollespill | en_US |
dc.subject | Rollespill i samfunnsfag | en_US |
dc.subject | Samfunnsfaglig kompetanse | en_US |
dc.subject | Læring gjennom anvendelse av rollespill | en_US |
dc.subject | Læringens tre dimensjoner | en_US |
dc.subject | Samspill | en_US |
dc.subject | Motivasjon | en_US |
dc.subject | Variert undervisning | en_US |
dc.subject | Undervisningsmetode | en_US |
dc.subject | Elevaktivitet | en_US |
dc.title | Rollespill som didaktisk metode i samfunnsfag. En studie om læring gjennom anvendelse av rollespill | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |