Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFauskanger, Janne
dc.contributor.authorGyth, Tor-Arne
dc.date.accessioned2018-09-14T13:05:23Z
dc.date.available2018-09-14T13:05:23Z
dc.date.issued2018-05-13
dc.description.abstractFormålet med studien er å kartlegge strategibruken til elever i 7.-klasse når de arbeider med multiplikasjon av desimaltall på tekstoppgaver og oppsatte stykker, og å se om strategibruken endrer seg ved ulike presentasjoner av matematiske problem. Studiet tar utgangspunkt i et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn i paradigmet kognitiv psykologi, og har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen har blitt utført blant elever i 7.-klasse som deltok frivillig. Som metode for datainnsamlingen har jeg utført kognitive intervju med et oppgavesett bestående av en blanding av tekstoppgaver av ulike multiplikative situasjoner og oppsatte multiplikasjonsstykker. Jeg gjorde lydopptak av intervjuene for å i ettertid kunne utføre en nøyaktig fortolkning av elevenes strategibruk. Videre ble intervjuene transkribert og fortolket og analysert deduktivt. Gjennom analysen av datamaterialet kommer det frem at elevene i stor grad benytter seg av en generell strategi i form av en multiplikasjonsalgoritme. Samtidig som elevene regner ved bruk av en algoritme som hovedstrategi blir også delstrategier som kompenseringsstrategi, regelstrategi og direkte retrieval brukt. Resultatene viser at elevene ikke endrer bruk av strategi når den multiplikative situasjonen endres, og det er heller ingen direkte forskjell på strategibruken ved tekstoppgaver og oppsatte stykker, men at elevene kun endrer strategi basert på rekkefølgen på faktorene. Da blir både kommutativitet og strategier som baserer seg på oppdeling av tall benyttet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13798
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectdesimaltallen_US
dc.subjectmultiplikasjonen_US
dc.subjectstrategieren_US
dc.subjectmultiplikasjonsstrategieren_US
dc.subjectstrategibruken_US
dc.subjecttekstoppgaveren_US
dc.subjectoppsatte stykkeren_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleElevers strategibruk ved multiplikasjon av desimaltall. En kvalitativ undersøkelse av strategibruk hos elever i 7.-klasse på tekstoppgaver og oppsatte stykker med multiplikasjon av desimaltallen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)