Elevposisjoner i gruppearbeid. En kvalitativ casestudie av elevposisjoner og elevutsagn i arbeid med problemløsningsoppgaver i grupper
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13799Date
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Gjennom masterforberedende fag ved lærerskolen, fikk vi en interesse for problemløsning og kommunikasjon i matematikk. Vi ønsket dermed å undersøke hvordan elever kommuniserer når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og utviklet forskningsspørsmålet; Hvilke elevposisjoner har elever når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og hvilke typer elevutsagn forekommer hos de ulike elevposisjonene? Teorien som ligger til grunn for å svare på forskningsspørsmålet inneholder elevers læring, undervisning, kommunikasjon, muntlige ferdigheter, problemløsning, gruppearbeid og elevposisjoner. Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie, med et konstruktivistisk kunnskapssyn. Metodene brukt for å samle inn data er observasjon og intervju, men analysen tar i hovedsak utgangspunkt i observasjonene, og intervjuene er brukt for å støtte opp om funnene. I studien fant vi fire ulike elevposisjoner, og åtte ulike typer elevutsagn. Disse funnene har vi koblet sammen i drøftingen for å se hvilke typer elevutsagn som forekommer hos ulike elevposisjoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [561]
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: