Elevposisjoner i gruppearbeid. En kvalitativ casestudie av elevposisjoner og elevutsagn i arbeid med problemløsningsoppgaver i grupper
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13799Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Gjennom masterforberedende fag ved lærerskolen, fikk vi en interesse for problemløsning og kommunikasjon i matematikk. Vi ønsket dermed å undersøke hvordan elever kommuniserer når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og utviklet forskningsspørsmålet; Hvilke elevposisjoner har elever når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og hvilke typer elevutsagn forekommer hos de ulike elevposisjonene? Teorien som ligger til grunn for å svare på forskningsspørsmålet inneholder elevers læring, undervisning, kommunikasjon, muntlige ferdigheter, problemløsning, gruppearbeid og elevposisjoner. Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie, med et konstruktivistisk kunnskapssyn. Metodene brukt for å samle inn data er observasjon og intervju, men analysen tar i hovedsak utgangspunkt i observasjonene, og intervjuene er brukt for å støtte opp om funnene. I studien fant vi fire ulike elevposisjoner, og åtte ulike typer elevutsagn. Disse funnene har vi koblet sammen i drøftingen for å se hvilke typer elevutsagn som forekommer hos ulike elevposisjoner.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: