dc.contributor.advisor | Andresen, Mette | |
dc.contributor.advisor | Pettersen, Geir-Olaf | |
dc.contributor.author | Lorentzen, Sandra Henriette Løvdal | |
dc.contributor.author | Reinsnes, Eline Amalie Jakobsen | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:07:03Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:07:03Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Gjennom masterforberedende fag ved lærerskolen, fikk vi en interesse for problemløsning og kommunikasjon i matematikk. Vi ønsket dermed å undersøke hvordan elever kommuniserer når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og utviklet forskningsspørsmålet; Hvilke elevposisjoner har elever når de arbeider med problemløsningsoppgaver i grupper, og hvilke typer elevutsagn forekommer hos de ulike elevposisjonene? Teorien som ligger til grunn for å svare på forskningsspørsmålet inneholder elevers læring, undervisning, kommunikasjon, muntlige ferdigheter, problemløsning, gruppearbeid og elevposisjoner. Vi har gjennomført en kvalitativ casestudie, med et konstruktivistisk kunnskapssyn. Metodene brukt for å samle inn data er observasjon og intervju, men analysen tar i hovedsak utgangspunkt i observasjonene, og intervjuene er brukt for å støtte opp om funnene. I studien fant vi fire ulike elevposisjoner, og åtte ulike typer elevutsagn. Disse funnene har vi koblet sammen i drøftingen for å se hvilke typer elevutsagn som forekommer hos ulike elevposisjoner. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13799 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | Kommunikasjon | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Elevposisjoner | en_US |
dc.subject | Roller | en_US |
dc.subject | Gruppearbeid | en_US |
dc.subject | Kvalitativ studie | en_US |
dc.title | Elevposisjoner i gruppearbeid. En kvalitativ casestudie av elevposisjoner og elevutsagn i arbeid med problemløsningsoppgaver i grupper | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |