Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13800Date
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning i praksisopplæringen. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i individuelle intervjuer samlet inn i samarbeid med et større forsknings- og utviklingsprosjekt. Vi analyserte datamaterialet gjennom teoridrevet innholdsanalyse hvor vi tok utgangspunkt i kategorier knyttet til oppfatninger om matematikk, oppfatninger om læring av matematikk og oppfatninger om matematikkundervisning. Med bakgrunn i våre analyser har vi kategorisert hvilke oppfatninger våre informanter uttrykker gjennom intervjuene. Ettersom oppfatninger utgjør et komplekst system hos den enkelte, valgte vi å opprette kombinerte kategorier for å presentere våre resultater. Gjennom våre analyser kan det tyde på at to lærerstudenter har endret oppfatninger, fire lærerstudenter viser tegn til endring og to lærerstudenter viser ingen endring, etter å ha gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger
Mikkelsen, Daniel; Johansen, Glenn Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt ... -
En undersøkelse av elevers motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning
Jensen, Joakim André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-04-01)Tema for avhandlingen er motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning blant elever. Avhandlingen mål er å undersøke elevers motivasjon og oppfatninger gjennom en sammenligning av svarene til de enkelte elevene på et spørreskjema og i et intervju. Fokuset er på om svarene elevene gir i intervjuet kan utdype hva de har svart i spørreskjemaet. -
Læreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing.
Ryel, Hans Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)I forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor ...