Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/13800Date
2018-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning i praksisopplæringen. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i individuelle intervjuer samlet inn i samarbeid med et større forsknings- og utviklingsprosjekt. Vi analyserte datamaterialet gjennom teoridrevet innholdsanalyse hvor vi tok utgangspunkt i kategorier knyttet til oppfatninger om matematikk, oppfatninger om læring av matematikk og oppfatninger om matematikkundervisning. Med bakgrunn i våre analyser har vi kategorisert hvilke oppfatninger våre informanter uttrykker gjennom intervjuene. Ettersom oppfatninger utgjør et komplekst system hos den enkelte, valgte vi å opprette kombinerte kategorier for å presentere våre resultater. Gjennom våre analyser kan det tyde på at to lærerstudenter har endret oppfatninger, fire lærerstudenter viser tegn til endring og to lærerstudenter viser ingen endring, etter å ha gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
- Mastergradsoppgaver ILP [472]
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger
Mikkelsen, Daniel; Johansen, Glenn Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene. Denne studien tar utgangspunkt ... -
En undersøkelse av elevers motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning
Jensen, Joakim André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-04-01)Tema for avhandlingen er motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning blant elever. Avhandlingen mål er å undersøke elevers motivasjon og oppfatninger gjennom en sammenligning av svarene til de enkelte elevene på et spørreskjema og i et intervju. Fokuset er på om svarene elevene gir i intervjuet kan utdype hva de har svart i spørreskjemaet. -
Læreres oppfatninger av problemløsing. En kvalitativ studie av læreres oppfatning av problemløsing.
Ryel, Hans Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-22)I forslag til ny læreplan i matematikk er utforsking og problemløsing blitt et av kjerneelementene i faget. Andre kjerneelementer er modellering, resonnering, argumentasjon og kommunikasjon, noe som er sentralt i problemløsing. I dette forslaget er verbet «utforske» nå et av de mest brukte i kompetansemålene, og det kan ikke lenger være tvil om at problemløsing skal mer inn i undervisningen. Derfor ...