dc.contributor.advisor | Fauskanger, Janne | |
dc.contributor.author | Antonsen, Stine Stordahl | |
dc.contributor.author | Nicolaisen, Terese | |
dc.date.accessioned | 2018-09-14T13:12:16Z | |
dc.date.available | 2018-09-14T13:12:16Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Hvilke oppfatninger en har, blir innenfor litteraturen sett på det som forklarer ens undervisningspraksis. Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke hvilke oppfatninger et utvalg lærerstudenter har om matematikk, læring og undervisning i matematikk. Samtidig å undersøke om disse oppfatningene endrer seg etter at lærerstudentene har gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning i praksisopplæringen. Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen tok utgangspunkt i individuelle intervjuer samlet inn i samarbeid med et større forsknings- og utviklingsprosjekt. Vi analyserte datamaterialet gjennom teoridrevet innholdsanalyse hvor vi tok utgangspunkt i kategorier knyttet til oppfatninger om matematikk, oppfatninger om læring av matematikk og oppfatninger om matematikkundervisning. Med bakgrunn i våre analyser har vi kategorisert hvilke oppfatninger våre informanter uttrykker gjennom intervjuene. Ettersom oppfatninger utgjør et komplekst system hos den enkelte, valgte vi å opprette kombinerte kategorier for å presentere våre resultater. Gjennom våre analyser kan det tyde på at to lærerstudenter har endret oppfatninger, fire lærerstudenter viser tegn til endring og to lærerstudenter viser ingen endring, etter å ha gjennomført et undervisningsopplegg som fokuserer på problemløsning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13800 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | Oppfatninger | en_US |
dc.subject | Lærerstudenter | en_US |
dc.subject | Oppfatninger om matematikk | en_US |
dc.subject | Oppfatninger om læring av matematikk | en_US |
dc.subject | Oppfatninger om matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.title | Lærerstudenters oppfatninger. En kvalitativ studie av lærerstudenters oppfatninger om matematikk, læring og undervisning i matematikk, før og etter bruk av problemløsning i egen undervisningspraksis | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |