ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • View Item
  •   Home
  • Norges arktiske universitetsmuseum og akademi for kunstfag
  • Musikkonservatoriet
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Boals bildeteater som kroppslig utforskende refleksjon. En studie med næringslivsledere som forskningsdeltakere.

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/14968
DOI
https://doi.org/10.23865/jased.v2.919
Thumbnail
View/Open
article.pdf (587.7Kb)
Publisher's version (PDF)
Date
2018-06-27
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Wilhelmsen, Linda
Abstract
Artikkelen retter fokus på en fysisk teaterforms bidrag til kunnskapsproduksjon. Augusto Boals bildeteater er en dramafaglig arbeidsform og teaterform, som er inspirert av Paolo Freires kritiske pedagogikk med bruk av utforskende og kritisk refleksjon. Betydningen av denne kroppslige tilnærmingen og den kritiske refleksjonen undersøkes i denne studien. Det empiriske utgangspunktet for studien er et videreutdanningstilbud for næringslivsledere ved et norsk universitet, Bedriftskultur i endring og utvikling, der bildeteater ble anvendt som kroppslig utforskende refleksjonsmetode. Studien er kvalitativ og materialet er generert gjennom intervju, observasjon, feltnotater og deltakernes evalueringer. Analysen viser at en kroppslig-affektiv og kognitiv gestaltning og kritisk refleksjon i bildeteater igangsetter transformative prosesser som kan bidra til nye måter å tenke på.
 
This article focuses on the contributions of a physical theatre form to knowledge production. Augusto Boal’s image theatre is a dramatic work and expression form, based on Paolo Freire’s critical pedagogy with use of explorative and critical reflection. The importance of the embodiment and the critical reflection is explored in this study. The empirical point of departure for the study is a further education course for leaders in the business sector, Corporate culture in change and development, offered at a Norwegian university, where image theatre was used as an embodied explorative reflection method. The study is qualitative and material is generated through interviews, observations, field notes, and participant evaluations. The analysis makes visible that an embodied-affective and cognitive critical reflection in image theatre initiates transformative processes that potentially contribute to new habits of mind.
 
Description
Source at https://doi.org/10.23865/jased.v2.919. This is an Open Access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution 4.0 International License, allowing third parties to copy and redistribute the material in any medium or format and to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, provided the original work is properly cited and states its license.
Publisher
Nordic Open Access Scholarly Publishing
Citation
Wilhelmsen, L. (2018). Boals bildeteater som kroppslig utforskende refleksjon. En studie med næringslivsledere som forskningsdeltakere. Journal for Research in Arts and Sports Education, Special Issue: «Skapende og tenkende – Kritisk kunstpedagogikk i Freires fotspor», 2(2), 87–102. http://dx.doi.org/10.23865/jased.v2.919
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (Musikkonservatoriet) [120]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)