Nyutdannede lærere etter en femårig masterutdanning
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15284Date
2018-10-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Frantzen, ChristineAbstract
Denne studien tar for seg ulike nyutdannede læreres opplevelser og erfaringer fra deres første tid i yrkeslivet. Bakgrunnen for studien var en interesse for hvilke innvirkende faktorer som spiller inn for opplevelsen av overgangen fra student til yrkesaktiv lærer. Det stadige fokuset på læreryrket og beslutningen om å gjøre all grunnskoleutdanning femårig, var med på å spisse fokuset i avhandlingen. Ved å blant annet fokusere på den formelle forberedelsesprosessen til yrket, som finner sted på universitetene og den uformelle kvalifiseringsprosessen, som finner sted i etterkant av fullført utdanning, har denne studien søkt innsikt i fenomenet å være nyutdannet lærer. Gjennom intervjuer med nyutdannede lærere i grunnskolen, løftes perspektiver fram som jeg opplever kan bidra til en større forståelse av feltet. Funn peker mot at opplevelsen av den første tiden i yrket er sammensatt og påvirkes av flere faktorer. Blant annet opplever de nyutdannede den faglige tyngden som de beskriver de hadde med seg fra lærerutdanningen, som sentralt for opplevelsen av mestring og trygghet. Både i undervisningsplanlegging og gjennomføring, men også i møte med kolleger og elevenes foresatte. På samme måte skildres det at opplevelsen av mangelfull fagteoretisk kunnskap være rot til usikkerhet, da spesielt i møte med foresatte. Til tross for varierte og til tider store arbeidsmengder, har samtlige informanter skildret en positiv opplevelse av den første tiden i læreryrket.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2018 The Author(s)
The following license file are associated with this item: