To måter å tegne på - analog og digital
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15370Dato
2018-11-27Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Heggeblom, LeneSammendrag
Tema for masteroppgaven er digital tegning, fordelene og utfordringene som elevene tilkjennega i min undersøkelse. Tegnekrisa som oppstår i 10-14-årsalderen, kan den utsettes eller minimeres med digital tegning? Ville bruken av nettbrett motivere elevene til å tegne mer og lengre? Undersøkelsen viste at de fleste elevene fortsatt tegnet og likte å tegne med blyant, noe jeg har kalt analog tegning. Å tegne digitalt opplevde elevene som spennende, selv om mange syntes det var utfordrende å bruke tegneprogrammet. De syntes det var lettere «å jukse» når de tegnet på nettbrett. Min undersøkelse gir nok ingen svar på om tegnekrisa kan utsettes eller minimeres, men er et lite bidrag på veien. I masteroppgaven har jeg også drøftet tegning og bruk av digitale verktøy, med et blikk mot forskning om hvordan vi lærer best, fagdidaktisk og skolens økonomiske prioriteringer. Den nye læreplanen som skal tas i bruk fra høsten 2019 fremhever tegning som en av kjerneelementene i faget Kunst og håndverk, og da vil digital tegning være én metode for å skape motivasjon hos flere elever.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: