"Det er viktig for meg med tilbakemeldinger". Underveisvurdering fra et elevperspektiv
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15633Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Hansen, Cecilie TereseSammendrag
I masteravhandlingen har jeg utført en kvalitativ studie med fokus på underveisvurdering fra et elevperspektiv. Observasjon og gruppeintervju er benyttet som metode i 5. klasse, fra to forskjellige skoler. Målet har vært å belyse hvordan elevene oppfatter underveisvurderingen i sin hverdag. For å besvare dette har jeg benyttet tre forskningsspørsmål: «Hvordan bidrar underveisvurdering til at elevene vet hva de kan?», «Hvordan opplever elevene underveisvurderingen i sin skolehverdag?» og «Hvordan oppfatter elevene at underveisvurderingen bidrar til videre læring?».
Resultatene viser at elevene vet hva de kan gjennom strategien to tanker og en stjerne, prøver i de ulike fagene, egenvurdering etter matematikkprøvene og til dels gjennom a-planen. Videre er det en refleksjonsforskjell blant elevene knyttet til hvordan underveisvurderingen bidrar til videre læring. Det trekkes også frem viktigheten med dialog i skriftlige tilbakemeldinger, og at elevene må forstå vurderingen. På begge skolene er det et forbedringspotensial i forhold til elevenes bevissthet rundt egen læring, og hvordan målene og forventningene blir benyttet i undervisningen. Det ligger i tillegg et større potensial i a-planen, enn det elevene formidler at de benytter. Når det kommer til elevenes opplevelse av underveisvurderingen, gir elevene et tips om å gi mer positive tilbakemeldinger som de kan lære ut av.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: