Praktisk matematikk. Hvordan forstår og praktiserer lærere i matematikk i ungdomskolen praktisk matematikk i undervisningen?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15641Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Bergvoll, Katarina JosefineAbstract
I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere i matematikk på ungdomskolen forstår og praktiserer praktisk matematikk i sin undervisning. I tillegg ønsket jeg å finne svar på om praktisk matematikk fremmer tilpasset opplæring. Hensikten med denne undersøkelsen har vært å få en forståelse av hva praktisk matematikk egentlig er, samt finne ut av om det kan være med på å fremme tilpasset opplæring.
Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tema har jeg i det andre kapitlet trukket fram ulike læringssyn, teori om figurativ og operasjonell kunnskap, relasjonell og instrumentell forståelse, tilpasset opplæring, praktisk matematikk og motivasjon for matematikkfaget.
Studiet mitt tar utgangspunkt i et kvalitativt forskningsdesign. Innsamlingen av dataen fant sted på tre ulike klassetrinn ved ulike ungdomsskoler. Som metode har jeg benyttet meg av observasjon og intervju, der jeg i etterkant analyserte dataene og tolket datamaterialet ved å se etter sammenhenger og forskjeller hos informantene mine.
Jeg valgte å se på det analyserte datamaterialet som en helhet og kom frem til at det finnes flere ulike forståelser av begrepet praktisk matematikk. Dette gjør at lærerne praktiserer dette ulikt i undervisningen sin, men at praktisk matematikk er med på å fremme tilpasset opplæring og motivasjon for faget hos elevene ved at man når flere elever.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item:
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Structural analysis along seismic profiles trough late-Paleozoic deposits in Billefjorden and Sassenfjorden, Svalbard and their relation to the Billefjorden Fault Zone
Kubiak, Agata (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-11-09)The focus of this thesis is structural analysis of the Billefjorden Fault Zone astride Billefjorden and Sassenfjorden in Spitsbergen, with the use of seismic interpretation combined/aided by geological and bathymetric maps, field observations and well data. The aim is to describe structures and the tectonic development of the study area. The focus is on large tectonic events from Devonian to ... -
Engineering methods for enhancing railway geometry and winter road assessment: A safety and maintenance perspective
Brustad, Tanita Fossli (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-06-22)In many areas around the world there are limited transportation possibilities when travelling between key cities. If these areas also experience demanding weather conditions or geography, getting from A to B, during difficult conditions, is usually not optimal in regards to accessibility, safety, and comfort. Under challenging conditions, two essential elements in strengthening accessibility, safety, ... -
Geometric Modeling- and Sensor Technology Applications for Engineering Problems
Pedersen, Aleksander (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-20)In applications for technical problems, Geometric modeling and sensor technology are key in both scientific and industrial development. Simulations and visualization techniques are the next step after defining geometry models and data types. This thesis attempts to combine different aspects of geometric modeling and sensor technology as well as to facilitate simulation and visualization. It includes ...