"Tilbakemeldinger, noe mer enn bare 'bra'". En casestudie av læreres underveisvurdering av elevtekster
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15686Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Frydenlund, ErlendSammendrag
I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan et utvalg norsklærere på mellomtrinnet benytter tilbakemelding og underveisvurdering i et prosessorientert skriveløp for å utvikle elevens skrivekompetanse. Studien er gjennomført som en casestudie. To lærere ble intervjuet og observert i klasserommet. I tillegg ble til sammen 32 elevtekster med lærerens kommentarer samlet inn og analysert ved hjelp av dokumentanalyse. Funnene i denne studien viser at begge lærerne fremmer en forståelse av underveisvurdering og gode tilbakemeldinger som i stor grad samsvarer med eksisterende teori, til tross for noe ulikt fokus, praksis og individuelle forskjeller. Lærerne opplyser under intervjuene at de bruker å formidle oppgavens kriterier, formål og mottaker i førskrivefasen, men bare en lærer gjør det, da den andre kun presenterer kriterier. Lærerne mener gode tilbakemeldinger motiverer elevene til videre skriving, ved å si noe om hva som var bra og hva de kan gjøre videre i skriveprosessen. Begge lærerne gjør dette i praksis, men den ene læreren gjør dette i større grad enn den andre. Når det gjelder tilrettelegging av underveisvurdering i arbeid med skriveoppgaver, mener begge lærerne at det er viktig å tilrettelegge for underveisvurdering, men bare en av dem forteller at hun gjør det i praksis. Funnene viser at omtrent 70 % av alle tilbakemeldingene er på oppgavenivå hos begge lærerne, og at de i mindre grad gir tilbakemeldinger på strategier og prosesser som elevene kan bruke for å forbedre tekstene sine.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: