Oppfatninger av undervisning i ligninger. En kvalitativ studie av matematikklæreres oppfatninger av undervisning i emnet ligninger
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15687Date
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Denne masteroppgaven har som hensikt å undersøke hva matematikklærere på ungdomsskolen mener er hensiktsmessig undervisning i emnet ligninger. Vi har undersøkt læreres oppfatninger av matematikk og ligninger, og deres oppfatninger av læring og undervisning i matematikk og ligninger. Vi svarer på vår problemstilling ved å se sammenhenger mellom disse oppfatningene.
Denne studien tar utgangspunkt i en konstruktivistisk kunnskapssyn, og vi har benyttet oss av generisk kvalitativ metode. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av semistrukturerte intervju av seks matematikklærere på ungdomsskolen. Videre ble dataene transkribert og kodet, og det ble gjort en tematisk analyse av dataene for å finne ulike funn.
Gjennom analysen og drøftingen har vi funnet ut at det er sammenheng mellom våre informanters oppfatning av matematikk og ligninger, og deres undervisning. Vi har også funnet ut at de fleste lærerne i vår studie mener at en undervisning som fremmer konseptuell forståelse er mest hensiktsmessig i undervisningen i emnet ligninger.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: