Tilpasset matematikkundervisning for minoritetsspråklige elever. En kvalitativ studie av hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/15697Date
2019-05-22Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Norge er blitt et flerkulturelt samfunn som stadig er i endring, og skolen har et stort mangfold av elever som kommer fra forskjellige land. Disse elevene skal også, uavhengig av språkkompetanse, kunne få opplæring som er til deres beste. Tilpasset opplæring i en norsk skole beskrives som å legge til rette undervisningen for alle elever uansett kjønn, kognitivnivå, etnisitet, geografi, økonomi samt andre forhold (Fasting, 2013). Hensikten med denne forskningsstudien er å undersøke og å tilegne med kunnskapen i hvordan lærere tilpasser matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever, slik at de kommer best ut av det. Med bakgrunn av dette har jeg formulert følgende forskningsspørsmål: Hvordan tilpasser lærere matematikkundervisningen sin til minoritetsspråkelige elever uten tilstrekkelige norskferdigheter?
Denne studien har en kvalitativ tilnærmingsmetode med casestudie som forskningsdesign, da jeg ønsket å forstå kompleksiteten i problemstillingen. Det ble gjennomført semistrukturert intervju som innsamlingsmetode for data. Ramian (2007) sine fem faser for arbeidsprosesser ble benyttet for å analysere denne casestudien. På denne måten fikk jeg kategorisert, organisert, utforsket, redusert og formulert resultatet i forhold til problemstillingen.
Gjennom analysen kan det tyde på at lærerne bruker ulike tilnærmingsmetoder for å tilpasse matematikkundervisningen sin for minoritetsspråklige elever uten tilstrekkelig norskferdigheter, slik at det ikke gikk på bekostningen av andre elever i klassen. I tillegg til de ulike tilnærmingsmetodene hadde lærene også fokus på kommunikasjon, varierte arbeidsaktiviteter, metoder og verktøy for å fremme matematisk tankegang og stimulere det norske språket både faglig og sosialt.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: