• Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning 

      Thoresen, Birgitte Jørstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. ...
    • Falske nyheter i klasserommet. En utdanningssosiologisk undersøkelse av hvordan norske lærere forholder seg til falske nyheter 

      Pedersen, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Temaet for denne masteroppgaven er falske nyheter, med fokus på hvordan norske lærere forholder seg til falske nyheter. Problemstillingen oppgaven forsøker å besvare er: Hvordan forholder norske lærere seg til den utfordringen som falske nyheter utgjør? Problemstillingen er videre konkretisert inn i fire forskningsspørsmål som henholdsvis omhandler hva lærerne vet om falske nyheter, hvordan lærerne ...
    • Fangeleirene i Nordland under andre verdenskrig. En undersøkelse av dødstallene for de sovjetiske krigsfangene i leirene Tømmerneset, Elvkroken, Kalvik og Megården fra 1942 til 1945. 

      Mathiassen-Hafstad, Fredrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Under andre verdenskrig ble nærmere 100 000 sovjetiske krigsfanger sendt til tyske fangeleirer i Norge. De tre største prosjektene var utbyggingen av Atlanterhavsvollen, riksvei 50 (E6) og Nordlandsbanen. De sovjetiske krigsfangene skulle anvendes som arbeidskraft for tyskerne, og ble innkvartert i fangeleirer over hele Norge. Denne oppgaven er en komparativ studie av fire ulike fangeleirer i Nordland ...
    • Fellesrådet for det sørlige Afrika, 1966-1976. Solidaritetsbevegelsens kamp mot apartheid i Sør-Afrika 

      Karlsen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Organisasjonene Norsk aksjon mot apartheid og Krisefondet for Sør-Afrika ble opprettet i 1963 som solidaritetsbevegelser i kampen for å avskaffe apartheidregimet i Sør-Afrika. I 1967 slo organisasjonene seg sammen og dannet Fellesrådet for det Sørlige Afrika. I tillegg til å bekjempe apartheidregimet i Sør-Afrika, støttet Fellesrådet frigjøringskampen i de portugisiske koloniene. I min masteroppgave ...
    • Finnmark i et storfylke med Troms. En studie av argumenter i sammenslåingsdebatten 

      Pettersen, Ina Elise Løkke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven har sammenslåingen mellom Finnmark og Troms som tema. Det har vært en omstridt og lang prosess hvor meningene om regionreformen har vært mange. Oppgaven vil forsøke å belyse tematikken rundt sammenslåingsprosessen og debatten rundt. Jeg har ønsket å undersøke om man gjennom sammenslåingsdebatten kan forstå den store motstanden Finnmark har vist. Dette skal jeg forsøke å ...
    • Fiskere, forfattere og andre stereotypier : en undersøkelse av ungdommers holdninger til dialektene i Grenland og Tromsø 

      Rimestad, Rasmus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)
      Arbeidet er en kvantitativ masketest som søker å avdekke holdninger ungdommer i Troms og nedre Telemark har til tromsø- og grenlandsdialekten. Av variabler som kan virke inn på holdninger, er følgende undersøkt: kjønn, hvor informantene er fra, oppvekst i byen eller på landet, linjevalg ved videregående skole og hvor i Norge informantene kunne tenke seg å bosette seg. Spørreskjemaet som informantene ...
    • Folkemord. En komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre: Rwanda & Kambodsja. 

      Mortensen Landrø, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I denne avhandlingen presenterer jeg en komparativ analyse av to folkemord fra det 20. århundre (Kambodsja og Rwanda), med den hensikt å undersøke om det finnes underliggende likhetstrekk mellom ulike folkemord på tvers av kontinenter og kulturell tilhørighet. I min komparative analyse av folkemordet i Rwanda og folkemordet i Kambodsja har jeg testet tre faktorer som historikeren Ben Kiernan mener ...
    • Folkemordet i Rwanda - Voldens brutalitet og sivile aktørers deltagelse 

      Kolstad, Charlotte Renland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1994 ble rundt 800 000 mennesker drept i et lite sentralafrikansk land, størrelsen på landet kan sammenlignes med Troms fylke i Norge. Hendelsen er kjent som folkemordet i Rwanda. I senere tid har det blitt utgitt et relativt bredt spekter av litteratur på feltet, hvor forskere har hatt forskjellige ståsteder som har resultert i ulike synsvinklinger. Prosjektet tar for seg sentrale oppfatninger ...
    • «For det var der de andre vennene mine var» 

      Fossli, Lars Daniel Lona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-20)
      Denne studien har som formål å se på hva som får jentene til å slutte i fotballen, og hva som får dem til å bli. Dette er et bidrag til å se på kjønnsforskjeller i idretten, og da nærmere bestemt i fotballen. Problemstillingen for oppgaven min er: «Hva får jente-/damespillere til å slutte eller fortsette med å spille fotball?». Oppgaven er basert på dataen jeg har samlet inn fra fire semistrukturerte ...
    • Formidling av ADHD 

      Nordahl, Anette (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaet formidling av ADHD. Oppgavens problemstilling har vært «Hvordan formidles ADHD til befolkningen, hva formildes, og hvilke konsekvenser kan innholdet i det som formidles ha for forståelsen av ADHD?». For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ diskursanalyse. Jeg har analysert fire dokumenter som har representert fire ...
    • Fornorskningens pedagogiske vending 

      Larsen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Denne masteroppgaven omhandler fornorskningspolitikken i skolen i perioden 1935-1963. Det undersøkes hvordan den pedagogiske vitenskapen og det politiske regimet fra midten av 1930-tallet utformet og planla et omslag i fornorskningspolitikken i den språkblandede skolen. Margrethe Wiigs samiske abc-bok (utgitt 1951) brukes for å synliggjøre sammenhengene mellom vitenskapen og politikken samtidig som ...
    • Fra Hammerfest pleiehjem til Åsgård sykehus 

      Hansen, Jonas Kristensen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Oppgaven skildrer utviklingen av sinnssykevesenet i Finnmark i perioden 1920-1961. Utgangspunktet for oppgaven er Stortingets behandling av et nytt statsasyl i Troms og Finnmark. Da statsasylet ble utsatt i 1925, først og fremst av økonomiske årsaker, bestemte Finnmark fylke seg for å etablere et eget pleiehjem ved Fuglenes i Hammerfest. I pleiehjemmet, som ble kalt HPH, 12 år lange drift, opparbeidet ...
    • Fra jenter til kvinner - En kvalitativ analyse av norske mediers dekning av kvinnefotballen i det 21. århundret 

      Woll, Malin Bredahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om kvinnefotball og deres representasjon i media i det 21. århundret. Formålet med oppgaven er å undersøke omtalen av kvinnefotballen i media, og å se på hvor mye de skrives om. Det har også vært et mål å se på fotballspiller som yrke for kvinner og om de møter på barrierer som hindrer de videre i arbeidslivet. Ved å bruke to aviser, VG og Adresseavisen, er det telt antall ...
    • Fra outsider til insider. En dokumentanalysen av NOU 2019: 26 Rusreform – fra straff til hjelp 

      Enevoldsen, Frida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaet ruspolitikk og stigmatisering. Oppgaven er bygget på en dokumentanalyse av NOU 2019: 26 – Fra straff til hjelp som presenterer et forslag for ny rusreform. Rusreformen foreslår en avkriminalisering av illegale rusmidler til eget bruk. Stigma og stigmatisering er et sentralt tema, og eksplisitt fremhevet som et mål i denne reformen. Oppgaven har derav ...
    • Fra Potet til Klima. Mortalitetsfallet i Norge 

      Johansen, Marthe Gamlemoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-07)
      I 1969 poengterte Michael Drake fallet i dødsraten som det avgjørende skillet i populasjonsutviklingen i Norge. Drake mente at det var bedre ernæring, og særlig poteten som var den avgjørende faktoren for mortalitetsfallet. Siden denne doktoravhandlingen ble avlagt har det blitt utført mange studier på både lokalt og nasjonalt nivå for å beskrive når mortalitetsfallet var, og hvilke faktorer som ...
    • Fraværsgrense i videregående skole. En sosiologisk dokumentanalyse av høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. 

      Bakke, Maren-Elise Joten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne oppgaven handler om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan man kan forstå innføringen av en fraværsgrense når det gjelder videregåendeelevers, læreres og skoleadministrasjonens handlingsrom og frihet. I tillegg har det vært et mål å undersøke hvordan man kan forstå en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og for ...
    • Fråfall i vidaregåande opplæring. Ein sosiologisk dokumentanalyse av framstillingar av fråfall i eit utval stortingsmeldingar 

      Bauge, Gro Ekestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Denne oppgåva tar for seg fråfall i vidaregåande opplæring. Hovudproblemstillinga er: Korleis har fenomenet fråfall kome til uttrykk i utdanningspolitiske dokument? Kva konsekvensar får dette for kunnskapssamfunnet? Og for å nærma meg denne har eg tatt i bruk to forskingsspørsmål: Kva har vert måla og prinsippa for utdanningsreformer dei siste 25 åra? Og kva tiltak har blitt satt i gang for å ...
    • From Pemberley Park to the VG3-classroom. The leading men of Pride and Prejudice and Persuasion: Created, Adapted and Analysed 

      Lambela, Tine Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      This thesis will focus upon some of Jane Austen’s significant authorial qualities: her ability to create believable and timeless characters and her ironical discourse. Austen’s use of the romantic novel as a medium to criticize her contemporary society will also be addressed. The thesis will discuss how Austen may be taught to students at VG3-level in the Upper Secondary School by using novel, film ...
    • Gandalf Tryggve, Gudrun Bergljot og Ragnvald Tjodolf : nordiske renessansenavn som innovasjon i et sosiologisk og geografisk perspektiv 

      Dahlberg, Lars Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med avhandlingen er å se på hvordan et utvalg nordiske renessansenavn spredte seg sosiologisk og geografisk i Norge på 1800-tallet. På grunnlag av opplysninger i Norsk personnamnleksikon (NPL) er materiale for syv nordiske renessansenavn hentet inn, nemlig Borghild, Dagny, Gudrun, Hjalmar, Ragnvald, Sverre og Trygve. Disse var også blant de hundre mest vanlige fornavnene i år 1900. Den ...
    • «… Halvparten skulle være om samene …». En komparativ analyse av norske- og samiskproduserte lærebøker for historiefaget i den videregående skolen etter Kunnskapsløftet 06 (K-06) 

      Heimstad, Joakim Borch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen handler om framstillingen av samisk historie i norske- og samiskproduserte læreverk i perioden fra K-06. Samene er i dag en naturlig del av historiefagets pensum, men det har ikke alltid vært slik. Samisk historie og samfunnsliv ble for første gang introdusert i norsk skole i 1974 og har siden hatt en drastisk utvikling i både omfang og omtale i læreplaner og lærebøker. ...