• Folkemordet i Rwanda - Voldens brutalitet og sivile aktørers deltagelse 

      Kolstad, Charlotte Renland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1994 ble rundt 800 000 mennesker drept i et lite sentralafrikansk land, størrelsen på landet kan sammenlignes med Troms fylke i Norge. Hendelsen er kjent som folkemordet i Rwanda. I senere tid har det blitt utgitt et relativt bredt spekter av litteratur på feltet, hvor forskere har hatt forskjellige ståsteder som har resultert i ulike synsvinklinger. Prosjektet tar for seg sentrale oppfatninger ...
    • «For det var der de andre vennene mine var» 

      Fossli, Lars Daniel Lona (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-20)
      Denne studien har som formål å se på hva som får jentene til å slutte i fotballen, og hva som får dem til å bli. Dette er et bidrag til å se på kjønnsforskjeller i idretten, og da nærmere bestemt i fotballen. Problemstillingen for oppgaven min er: «Hva får jente-/damespillere til å slutte eller fortsette med å spille fotball?». Oppgaven er basert på dataen jeg har samlet inn fra fire semistrukturerte ...
    • Formidling av ADHD 

      Nordahl, Anette (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaet formidling av ADHD. Oppgavens problemstilling har vært «Hvordan formidles ADHD til befolkningen, hva formildes, og hvilke konsekvenser kan innholdet i det som formidles ha for forståelsen av ADHD?». For å svare på problemstillingen har jeg benyttet meg av en kvalitativ diskursanalyse. Jeg har analysert fire dokumenter som har representert fire ...
    • Fornorskningens pedagogiske vending 

      Larsen, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-14)
      Denne masteroppgaven omhandler fornorskningspolitikken i skolen i perioden 1935-1963. Det undersøkes hvordan den pedagogiske vitenskapen og det politiske regimet fra midten av 1930-tallet utformet og planla et omslag i fornorskningspolitikken i den språkblandede skolen. Margrethe Wiigs samiske abc-bok (utgitt 1951) brukes for å synliggjøre sammenhengene mellom vitenskapen og politikken samtidig som ...
    • Fra Hammerfest pleiehjem til Åsgård sykehus 

      Hansen, Jonas Kristensen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Oppgaven skildrer utviklingen av sinnssykevesenet i Finnmark i perioden 1920-1961. Utgangspunktet for oppgaven er Stortingets behandling av et nytt statsasyl i Troms og Finnmark. Da statsasylet ble utsatt i 1925, først og fremst av økonomiske årsaker, bestemte Finnmark fylke seg for å etablere et eget pleiehjem ved Fuglenes i Hammerfest. I pleiehjemmet, som ble kalt HPH, 12 år lange drift, opparbeidet ...
    • Fra jenter til kvinner - En kvalitativ analyse av norske mediers dekning av kvinnefotballen i det 21. århundret 

      Woll, Malin Bredahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om kvinnefotball og deres representasjon i media i det 21. århundret. Formålet med oppgaven er å undersøke omtalen av kvinnefotballen i media, og å se på hvor mye de skrives om. Det har også vært et mål å se på fotballspiller som yrke for kvinner og om de møter på barrierer som hindrer de videre i arbeidslivet. Ved å bruke to aviser, VG og Adresseavisen, er det telt antall ...
    • Fra outsider til insider. En dokumentanalysen av NOU 2019: 26 Rusreform – fra straff til hjelp 

      Enevoldsen, Frida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne masteroppgaven har jeg tatt for meg temaet ruspolitikk og stigmatisering. Oppgaven er bygget på en dokumentanalyse av NOU 2019: 26 – Fra straff til hjelp som presenterer et forslag for ny rusreform. Rusreformen foreslår en avkriminalisering av illegale rusmidler til eget bruk. Stigma og stigmatisering er et sentralt tema, og eksplisitt fremhevet som et mål i denne reformen. Oppgaven har derav ...
    • Fra Potet til Klima. Mortalitetsfallet i Norge 

      Johansen, Marthe Gamlemoen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-07)
      I 1969 poengterte Michael Drake fallet i dødsraten som det avgjørende skillet i populasjonsutviklingen i Norge. Drake mente at det var bedre ernæring, og særlig poteten som var den avgjørende faktoren for mortalitetsfallet. Siden denne doktoravhandlingen ble avlagt har det blitt utført mange studier på både lokalt og nasjonalt nivå for å beskrive når mortalitetsfallet var, og hvilke faktorer som ...
    • Fraværsgrense i videregående skole. En sosiologisk dokumentanalyse av høringsuttalelser om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. 

      Bakke, Maren-Elise Joten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Denne oppgaven handler om innføring av en fraværsgrense i videregående skole. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan man kan forstå innføringen av en fraværsgrense når det gjelder videregåendeelevers, læreres og skoleadministrasjonens handlingsrom og frihet. I tillegg har det vært et mål å undersøke hvordan man kan forstå en fraværsgrense som nødvendig styring for å forhindre skulk og for ...
    • Fråfall i vidaregåande opplæring. Ein sosiologisk dokumentanalyse av framstillingar av fråfall i eit utval stortingsmeldingar 

      Bauge, Gro Ekestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
      Denne oppgåva tar for seg fråfall i vidaregåande opplæring. Hovudproblemstillinga er: Korleis har fenomenet fråfall kome til uttrykk i utdanningspolitiske dokument? Kva konsekvensar får dette for kunnskapssamfunnet? Og for å nærma meg denne har eg tatt i bruk to forskingsspørsmål: Kva har vert måla og prinsippa for utdanningsreformer dei siste 25 åra? Og kva tiltak har blitt satt i gang for å ...
    • From Pemberley Park to the VG3-classroom. The leading men of Pride and Prejudice and Persuasion: Created, Adapted and Analysed 

      Lambela, Tine Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      This thesis will focus upon some of Jane Austen’s significant authorial qualities: her ability to create believable and timeless characters and her ironical discourse. Austen’s use of the romantic novel as a medium to criticize her contemporary society will also be addressed. The thesis will discuss how Austen may be taught to students at VG3-level in the Upper Secondary School by using novel, film ...
    • Gandalf Tryggve, Gudrun Bergljot og Ragnvald Tjodolf : nordiske renessansenavn som innovasjon i et sosiologisk og geografisk perspektiv 

      Dahlberg, Lars Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med avhandlingen er å se på hvordan et utvalg nordiske renessansenavn spredte seg sosiologisk og geografisk i Norge på 1800-tallet. På grunnlag av opplysninger i Norsk personnamnleksikon (NPL) er materiale for syv nordiske renessansenavn hentet inn, nemlig Borghild, Dagny, Gudrun, Hjalmar, Ragnvald, Sverre og Trygve. Disse var også blant de hundre mest vanlige fornavnene i år 1900. Den ...
    • «… Halvparten skulle være om samene …». En komparativ analyse av norske- og samiskproduserte lærebøker for historiefaget i den videregående skolen etter Kunnskapsløftet 06 (K-06) 

      Heimstad, Joakim Borch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen handler om framstillingen av samisk historie i norske- og samiskproduserte læreverk i perioden fra K-06. Samene er i dag en naturlig del av historiefagets pensum, men det har ikke alltid vært slik. Samisk historie og samfunnsliv ble for første gang introdusert i norsk skole i 1974 og har siden hatt en drastisk utvikling i både omfang og omtale i læreplaner og lærebøker. ...
    • Hammerfest sanitetsforening i perioden 1944-1955 

      Høiskar, Siri Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Hva Hammerfest sanitetsforening arbeidet med i perioden 1945-1955 i etterkant av tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms gir innblikk i hvordan Hammerfest sanitetsforening møtte gjenreisningssituasjonen i Hammerfest, og gjenreisningssituasjonen i Finnmark og Nord-Troms. Tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms medførte til store konsekvenser i området. Dette ...
    • Handelsfamilien Dons og deres sosiale nettverk: En kartlegging av familiens ekteskap og fadderskap, samt et blikk på bruk av lokalhistorie som undervisningsmetode 

      Johansen, Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1794 etablerte Jens Bing Dons og kona Ingeborg Anna Hamnvik handelssted. De ble raskt regnet som den ledende handelsfamilien på Ibestad og innad astafjordområdet. Det sosiale nettverket bidro til at familien Dons fikk denne betydningsfulle samfunnsposisjonen. Min mastergradsoppgave kartlegger det sosiale nettverket til familien Dons, gjennom å se på ekteskapsinngåelser og hvem familien valgte som ...
    • Helst mot urolig vær - historieforståelse og historiebruk i Kjell Fjørtofts Lille-Moskva og Vi fikk vår frihet 

      Svendsen, Magnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven handler om den nord-norske forfatteren Kjell Fjørtoft.Fjørtoft skrev i alt 18 dokumentarbøker gjennom sin karierre, og det er to av disse bøkene, som det blir gått nærmere inn på i denne oppgaven. Bøkene som blir undersøkt er Lille-Moskva (1983) og Vi fikk vår frihet (1984). I begge bøkene er handlingen lagt til Finnmark under 2. verdenskrig, og mens den ene boka omtaler partisanvirksomheten ...
    • Historie i og utenfor skolen. En studie av hvordan et utvalg videregående elever opplever historiefagets nytteverdi for eget liv og virke. 

      Håkonsen, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-19)
      I formålsdelen av læreplanen (LK06) for videregående opplæring i historie blir det presentert et fag som ser ut til å danne et godt grunnlag for å kunne oppleves som nært elevenes eget liv. Kunnskap om fortiden skal ha en helt klar funksjon for elevenes egne levde liv, ikke bare i kraft av at ‘all kunnskap er god kunnskap’, men ved å ha en klar funksjon for hvordan unge mennesker orienterer seg i ...
    • Historiefaget mellom fag og folk. En studie av innspillsrundene til læreplanen for historie i videregående opplæring 

      Schei Medrano, Samuel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne masteroppgaven har identifisert historiedidaktiske syn i innspillsrundene til utformingen av den nye læreplanen for historie i videregående opplæring. Til høsten trer LK20 trinnvis i kraft i den norske skolen. Den nye læreplanen er en videreføring av Kunnskapsløftet av 2006, men fagene er fornyet. For historiefagets del har store endringer blitt gjort. Tilbakemeldinger tidligere i prosessen, ...
    • Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø 

      Andreassen, Audun Midtbø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget for besvarelsen av problemstillingen. Utgangspunktet for undersøkelsens teoretiske grunnlag er fagdidaktisk ...
    • Historieundervisningsteorier i lærebøker for videregående skole 

      Kim, Tae Jo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Hvorfor er historie viktig? For en historiedidaktikker eller en historielærer vil spørsmålet være ”hva slags funksjon eller oppgave skal historie som skolefag ha i dag? Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å utrede historieundervisningsteorier som kan gi svar på dette. De går ut ifra hva hvilke målsetninger historiefaget bør ha, hvilket innhold og hvilken funksjon historiefaget bør etterstrebe. Men ...