• Kollektivt minne og museum – Narvik 1940. Røde Kors Krigsminnemuseum og Narviksenterets rolle og funksjon som formidler av kollektive minner knyttet til krigshendelsene i og rundt Narvik i 1940 

      Dahl, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Historien og de kollektive minnene om andre verdenskrig har mange forskjellige vinkler og tilnærminger, og museet har en helt sentral plass som formidler av disse. Røde Kors Krigsminnemuseum i Narvik åpnet i mars 1964. Gjennom en utvikling på over 50 år, har en institusjon for historisk formidling vært et bevaringssted for krigshistoriske gjenstander som har blitt presentert for et bredt utvalg av ...
    • Kolonitiden. En komparativ analyse av norske og danske lærebøker om kolonialisering og kolonitiden 

      Eilertsen, Tobias Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Et komparativt studie om moderne norske og danske historiebæker skrevet etter siste revidering av landenes siste revidering av læreplan K06 og Gymnasiereformen 05 med særlig fokus på dansk-norsk kolonitid, hva som er utelutt og hva som er tatt med, likheter og ulikheter forøvrig om kolonitid.
    • Kommunikasjon under den andre Berlin-krisen 

      Bækkelund, Torstein Arnekleiv (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Oppgaven dreier seg om betydningen av kommunikasjon mellom stormaktene under den andre Berlin-krisen. Avhandlingen dekker tidsperioden mellom 1958, da Nikita Khrusjtsjov kom med sitt Berlin-ultimatum, til 1961 for å få med ettervirkningene av krisa etter høydepunktene for konflikten. Innenfor denne tidsperioden tar oppgaven for seg kommunikasjon gjennom utsagn og handlinger. Oppgaven går kronologisk ...
    • Kompetanse for fremtiden i historiefaget på videregående skole. En historiedidaktisk studie av utformingen av Fagfornyelsen 

      Ulriksen, Christian Marelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      I Fagfornyelsen har kompetansebegrepet blitt tydeligere definert. Et av de mest uttalte formålene er at det skal være mer fokus på metode som kan brukes uavhengig av kunnskapsområde og på tvers av fag, i et forsøk på å tilpasse seg fremtidens kunnskapsbehov. En konsekvens av et metodefokus i skolefaget historie kan medføre til at konkrete historiske kunnskaper ikke får like stor plass i undervisningen. ...
    • Kong Haakon VII og Nordahl Grieg i informasjonskontorets publikasjoner: den symbolske krigføringen under den andre verdenskrig. 

      Grasbakken, Simen Magnus (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er bruken av kong Haakon VII og Nordahl Grieg i informasjonskontorets publikasjoner, og her særlig gjennom tidsskriftet Det Frie Norge. Informasjonskontoret er ikke skrevet mye om i norsk historiografi til nå. Denne avhandlingen håper å vise at det er en fruktbar retning innenfor andre verdenskrig-forskning. Regjeringens informasjonskontor ble opprettet av ...
    • Konstruksjoner med tallord i russisk - et overkommelig problem i norsk skole 

      Dvoynikova, Liudmila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne avhandlingen er basert på en empirisk undersøkelse som omhandler russiske tallord og konstruksjoner med tallord. Tallord er et vanskelig tema for norske elever og studenter, og avhandlingen er et forsøk på å avdekke hva som er vanskelig og hvorfor. I lys av dette omfatter avhandlingen også refleksjoner omkring hvordan lærere kan få elever til å mestre russiske tallord bedre.
    • Kontrafaktisk historie i undervisning : nyttig undervisningsmetode eller rent tidsfordriv? 

      Bjerke-Hagen, Marius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Denne masteroppgaven handler om bruk av kontrafaktisk historie i undervisning. Kontrafaktisk historie er en omdiskutert arbeidsmetode fra fagdisiplinen historie. Her tar utøveren for seg historie som ikke skjedde, men kunne ha skjedd, om deler av hendelsesforløpet ble endret. Denne arbeidsmetoden kan kalles omdiskutert siden det på ingen måte er enighet innen fagmiljøet omkring metodens bruk og ...
    • "Kort ved ørene" : en analyse av adaptasjonen av Lars Saabye Christensens Den misunnelige frisøren 

      Grøtheim, Marianne Isaksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      I denne avhandlingen analyserer jeg adaptasjonen av Den misunnelige frisøren, med særlig fokus på persongalleriet. Denne mastergradsavhandlingen er i hovedsak en analytisk oppgave, hvor fokuset mitt ligger på personkonstellasjonene, og jeg ser på hvilke grep som gjøres i forbindelse med adaptasjonen av teksten. Hva har skjedd med karakterene når historien har blitt overført fra et medium til et ...
    • Kristina og Blanka: to kvinneliv fra middelalderens Tønsberg. En studie av historiebruk frem til nyere tid. 

      Bugge Sande, Gine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Da Tønsberg feiret sitt byjubileum i 1971, markerte den seg som en by med en lang forhistorie med røtter tilbake til middelalderen. Prinsesse Kristina Håkonsdatter ble valgt som gjennomgangsfigur og tema for et historisk skuespill. Siden den gang har hun blitt brukt på mange ulike historiebruksområder. Valget kunne derimot ha falt på det andre alternativet, Blanka av Namur. Denne masteroppgaven tar ...
    • "Kulturvermittlung im Fremdsprachenunterricht - realistisches Lehrplanziel oder idealistischer Wunschtraum?" - Einige Reflexionen von nordnorwegischen Fremdsprachenlehrern zu Lehrkompetenzen und Herausforderungen im Deutschunterricht 

      Berntsen, Ulrik Åge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-21)
      With ubiquitous globalization, the need for cultural and intercultural competence is growing accordingly. Such competence requires language competence as a primary basis for listening, understanding, and communicating, one one’s own terms and on one’s target groups’ terms, for example in business and in everyday life settings. The interesting question is how Norway handles such challenges, not least ...
    • Kvinnerelatert bistand. En gjennomgang av Operasjon Dagsverk sine prosjekter i Sør-Afrika 1988-2021 

      Olsen, Bertine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Hovedproblemstillingen for denne oppgaven er: Hvilke endringer kan man se i motivasjon og hensikt for kvinnerelatert bistand i OD sine prosjekter? Forskningsspørsmålene er: 1. Hvordan relaterer endringene seg til utviklingen i Sør-Afrika, slik dette kommer til uttrykk i OD sine egne vurderinger og begrunnelser for innsatsen? 2. Hvordan relaterer dette seg til overordnede målsettinger på ...
    • Lebesbymannen. En studie av konstruksjon og utvikling av minnekultur 

      Larsen, Carina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-06)
      Oppgaven tar for seg oppkomst og utvikling av minnekulturen knyttet til Anton Johansen (1858-1929). Johansen var svenskfødt, men innvandret rundt 1860 til den lille bygda Lebesby i Finnmark. Der livnærte han seg av å være fiskerbonde, men han var også blant annet kirketjener og assistent for Statens Kartverk da de kartla Finnmarksvidda. Johansen påsto at han hadde hatt en rekke syner - eller ...
    • Lederkvalifikasjoner i næringslivet fra 1945 - Endring i profesjonell ledelse 

      Arneberg, Kjersti Outzen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2018-05-19)
      Denne avhandlingen søker å belyse hvilke kvalifikasjoner som har vært viktige i topplederstillinger fra 1945 til i dag, samt hvilke årsaker som kan ha medført endring. Perioden 1945 til 1970 var preget av stabil økonomisk vekst, samt en sterk offentlig tro på statlig styring og industrialisering. I denne perioden dominerte ingeniørene topplederstillingene i næringslivet. I perioden fra 1970 til 1994 ...
    • Likestillingsgjennomgang av utviklingsporteføljen til norske bistandsambassader: Hva ble gjort, og hvordan skulle de bidra til kvinnerettet bistand? 

      Wiik, Kristine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-29)
      Oppgaven handler om likestillingsgjennomganger av utviklingsporteføljen til norske bistandsambassader fram til 2011. Norge har vært aktiv på bistandsfronten helt siden 1950-tallet, og rundt 1970 ble kvinnerettet bistand sett på som en sentral del av en effektiv bistandsordning. I forbindelse med fokus på kvinner i bistand ble det utviklet en handlingsplan for perioden 2007-2013 som skulle sikre ...
    • Likhet? : likhetsideologien i Kunnskapsløftet for den videregående skole 

      Steele, Annfrid Rosøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-31)
      Oppgaven omhandler likhetstanken i den videregåendeskole. Problemstillingene er: 1. Hvordan har likhetstanken i forhold til sosial bakgrunn kommet til uttrykk i skolepolitikken historiskt? 2. Hvordan har utdanningssosiologien håndtert spørsmål om likhet og ulikhet? 3. Hvordan kan vi forstå Kunnskapsløftet i lys av likhetsbegrepet? Metoden som er brukt er dokumentanalyse av Kunnskapsløftets generelle ...
    • Literature as windows on the world : a literary approach to second language learning : cultural and literary competence in Toni Morrison’s “A Mercy” (2008) 

      Moltubakk, June Navjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      The thesis suggests a literary approach to second language learning in upper secondary school. Terms as literary- and cultural competence are explored and put in context with the literary approach. The thesis examines what positive effects and challenges such an approach represents, and suggests a literary approach to Toni Morrison´s novel A Mercy (2008).
    • Litteraturformidling i ungdomstrinnet og videregående skole 

      Korbi, Øyvind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-22)
      Avhandlingen presenterer en tilpasning av Textpraxis-metodikken, utviklet av Anniken Greve i doktoravhandlingen Litteraturens meddelelse (2008). Den er tilpasset et nivå forfatteren mener egner seg for ungdomstrinnet og videregående skole. Videre diskuteres metodikkens egnethet i klasserommet: Hvordan kan den konkret bidra til at eleven skal kunne lese, skrive og diskutere narrativ fiksjon i henhold ...
    • Livsmestring i skolen - Svaret på ropet om mer kompetanse i psykisk helse i skolen? En kvalitativ dokumentanalyse av ulike aktørers ønsker og forventninger til undervisning om psykisk helse i skolen 

      Håkestad, Eivind Bergsmyr; Holmen, Iselin Catharina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Hensikten med denne studien er å undersøke fremveksten av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Vi identifiserer først ønsker fra ungdommer og eksperter knyttet til undervisning av psykisk helse i skolen. Deretter analyserer vi den politiske prosessen som lå til grunn for innføringen av folkehelse og livsmestring. Gjennom studien undersøker vi i ...
    • Lokalavisa i en digital revolusjon. Om Avisa Nordlys i møte med det digimoderne samfunn 1995-2015 

      Jaklin, Sigurd Holthe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)
      Oppgaven tar for seg lokalavisa Nordlys sitt møte med den digitale revolusjonen ved årtusenskiftet og ser på hvordan avisa har utviklet seg fra en lokal papiravis til et flerdigitalt mediehus. Oppgaven tar for seg opphav, og popularisering, av tre hovedaspekter ved digitalrevolusjonen som Internett, smarttelefoni og bredbånd i et forsøk på å forklare påvirkningen dette har hatt på avisnæringen, og ...
    • Lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. En kvalitativ studie i religionsdidaktikk 

      Hauan, Karoline Bjørklund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      Denne oppgaven undersøker lærerens fagdidaktiske vurderinger for bruk av religiøse artefakter i klasserommet. Gjennom et kvalitativt metodisk opplegg blir fem lærere i videregående skole intervjuet. Det empiriske datamaterialet blir tolket og analysert gjennom en impresjonistisk fremgangsmåte hvor didaktikkens kjernespørsmål om undervisningens hva, hvordan og hvorfor står sentralt. Prosjektets ...