Sukkeravgift - Et steg i feil retning? En studie om hvordan norsk næringsliv bør respondere på endringer i særavgifter
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16169Date
2019-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Norsk næringsliv opplever en stadig sterkere konkurranse fra utenlandsk netthandel. Denne
utviklingen i markedet kommer av digitaliseringen store deler av verden står ovenfor, hvor de
geografiske grensene til dels viskes ut. Norges tollfrigrense og høye særavgifter fører til at det
er skjeve konkurransevilkår mellom norske og utenlandske aktører, og flere konsumenter
trekker over landegrensene for å handle.
Gjennom denne oppgaven benyttes konkurransestrategi og økonomisk psykologi for å
analysere konkurransesituasjonen mellom norske butikker og utenlandsk netthandel. Studien
kartlegger en rekke faktorer som gjennom tidligere forskning og litteratur er ansett å ha
påvirkningskraft på konsumentens betalingsvillighet. Dette ble gjort for å fastslå hvordan
norsk næringsliv kan styrke sin markedsposisjon i en situasjon hvor norske særavgifter forblir
høye eller øker.
For å skape en ekstra dimensjon i studien ble det benyttet en nettbasert undersøkelse. Denne
oppnådde 315 respondenter og dataen ble analysert ved bruk av i StataMP 15. Følgende ble
gjort for å kartlegge hvordan opplevd verdi og tillit påvirker konsumenters betalingsvillighet
ved utenlandsk netthandel. Undersøkelsens resultater viser at respondentene har høyere
betalingsvillighet ved en stor grad av rabatt, slik vi i dag ser ved utenlandsk netthandel.
Lettvinthet, manglende lojalitet ovenfor tradisjonelle butikker og godt omdømme trekker opp
betalingsvilligheten ved disse store rabattene, mens sikkerhets- og finansiell risiko veier
negativt.
Studiens videre analyser baseres på teorien om Hotellings konkurransemodell (1929) for
differensiering i horisontal og vertikal dimensjon. Resultatene fra gjennomført analyse
bekrefter at utenlandsk netthandel er en reell trussel for det norske næringslivet. I tillegg viser
analysen at tradisjonelle butikker i denne sammenheng kan dra nytte av et økt service- og
kvalitetsnivå. Fokus på priskonkurranse, norske nettbutikker og digitalisering vil trolig være
løsningen etter at tollfrigrensen fjernes og de skjeve konkurransevilkårene på denne måten
reduseres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: