Elevmedvirkning : hvordan kan vi som skoleledere bruke aksjonsforskning for å initiere, starte opp implementering og planlegge oppfølging av økt elevmedvirkning?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/1624Date
2008-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er elevmedvirkning. Vår problemstilling er:
Hvordan kan vi som skoleledere bruke aksjonsforskning for å initiere, starte opp implementering og planlegge oppfølging av økt elevmedvirkning?
Vi har særlig fokusert på: Hvordan kan elevene delta aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av læring med arbeidsplanen som et viktig redskap?
Vi har hatt fokus på elevenes rolle som aktiv deltagende og lærernes rolle ved aktivt å hjelpe elevene til å sette seg realistiske mål og legge til rette for medvirkning i egen læring. Elevmedvirkning er viktig for motivasjon, og vi vil gå så langt som å si at elevmedvirkning er fundamentet for drivkraften i læring.
I oppgaven vår har vi brukt aksjonsforskning som en helhetlig forskningstilnærming. Vi valgte dokumentanalyse og intervju som kvalitative metoder. Vi samlet inn arbeidsplaner fra elevene på alle trinn før vi intervjuet både elever og lærere i gruppe.
Etter å ha analysert både dokumenter og intervju, fant vi seks funnområder:
Demokrati, planlegging, metode, vurdering og refleksjon, arbeidsplaner og samarbeid og progresjon. Vi har laget en tiltaksplan over hvordan vi ser for oss at oppfølging av økt elevmedvirkning innenfor våre funnområder kan foregå på vår skole. Vi vil i videre arbeid med elevmedvirkning gå over fra aksjonsforskning til aksjonslæring.
Vi har valgt denne definisjonen på begrepet elevmedvirkning i det videre arbeidet med vår aksjon på Håkvik skole: Elevmedvirkning er at elevene er aktive deltagere i egen skolehverdag, både i demokratisk arbeid og i egen læring.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2008 The Author(s)
The following license file are associated with this item: