Viser treff 221-240 av 324

    • El término bacalao en el mundo hispanohablante. Un estudio léxico y semántico 

      Veibakken, Jeanette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Denne oppgaven tar for seg det spanske ordet for torsk, bacalao. Oppgaven er en studie i ordets saklige og konkrete betydning, denotasjon, og dets utvidede betydning, konnotasjon. Målet med oppgaven er å utvikle en markedsstrategi for produktet bacalao i noen utvalgte markeder, der utgangspunktet er ordets betydning dets konnotasjoner i respektive marked. Oppgaven er innom lingvistiske fagdisipliner ...
    • Collocations in Farsi L2 Learners of English. The role of proficiency and L1 language transfer 

      Hatami, Sara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-15)
      The goal of learning collocations is to be able to put a word to actual and appropriate use. To use a word appropriately, it is not enough to know just the meaning of a word; we need to pay attention to the immediate context that it is used in. Both lexical and grammatical patterns are important to ensure that this happens. Collocations enable EFL learners to know more about language chunks used ...
    • Un estudio sobre las estrategias y la metodología más adecuadas en la didáctica española con relación a la flexión nominal y adjetival. ¿Cómo se aprende mejor? 

      Andersen, Anja Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-29)
      I denne oppgaven er fokuset grammatikk, og jeg har gitt ei grundig innføring av spanske substantiv, og også samsvarsbøyning med adjektiv. Hvordan lærer elever spansk grammatikk? Her med fokus på substantiv og adjektiv. Didaktisk opplegg for dette er utprøvd i klasse, resultatene kartlagt og analysert, og mer tilrettelagt didaktikk foreslått med utgangspunkt i metodiske og strategiske modeller. Målet ...
    • La integración de los contenidos pragmáticos en el aula de ELE 

      Gjerløw, Torill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-03)
      For å få med seg alle nyansene i et fremmedspråk som spansk, er det viktig å kjenne til og å forstå effekten av de ulike grammatikalske, språklige, kontekstuelle, sosiale og diskursive mekanismene som gjør seg gjeldende i kommunikasjonssituasjonen. Målsetningene i læreplanverket for grunnskolen og den videregående skolen tar høyde for dette, med det er en kjensgjerning at den grammatiske/leksikale ...
    • Estudio de las actitudes lingüísticas en Chile 

      Nilsson, Nina Vasseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-16)
      The aim of this thesis is to provide a description of the language attitudes of a group of informants from the region Zona Central in Chile toward their own and other varieties of Spanish. A second objective is to investigate the relationship between the social variables, age, education and gender, and said attitudes. The analysis is based on the answers of 69 informants and data was collected through ...
    • Estudio sobre las actitudes lingüísticas en Andalucía - andaluz oriental y andaluz occidental 

      Ruiz Pareja, Raquel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-15)
      In this master thesis we will present the reality of the dialect in Andalucía region, based on the idea that the linguistic attitudes have both an affective and a cognitive component. The "andaluz" will be analysed through a survey made to native speakers of this dialect, both from West and East. The point of this paper is to get a general outlook of the situation of andaluz, and at the same time ...
    • Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet 

      Karstad, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-02)
      Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre ...
    • En kvalitativ studie av ungdommers meninger om kvensk språk og kultur i Skibotn. Er ungdom i Skibotn arvtakere av kvensk språk og kultur? 

      Nilsen, Johanne Andrea Engstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg undersøkt om bygdas kvenske bakgrunn betyr noe for ungdommene i Skibotn i dag? I så fall – hva betyr den, og på hvilken måte kommer kvensk identitet og kultur til uttrykk i ungdommenes liv og virke? Ved hjelp av kvalitativ metode, det vil si bruk av sosiolingvistisk intervju, har jeg undersøkt fenomenet blant 16 ungdommer i bygda. Svarene ungdommene gav, viser at ...
    • Address forms in Persian based on Iranian movies 

      Derakhshan Rokni, Tina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)
      The present thesis: “Address forms in Persian language based on Iranian movies”, investigates address forms as socio-linguistic forms which are directly related to social factors such as age, gender and social class. In the Persian language there is a strong tradition of addressing each other in various ways, changing from one context to another. Addressing is a universal phenomenon, but the rules ...
    • “Vi ungdomma sir jo sånn /ʃ/ i stedet for /ç/”. Ei sosiolingvistisk sammenligning av fonemutviklinga av /ç/ og /ʃ/ i Tromsø og Trondheim 

      Jacobsen, Anna Skjevik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg utviklinga av et mulig fellesfonem av postalveolar frikativ /ʃ/ og palatal frikativ /ç/ hos ungdom i Trondheim og Tromsø. Ved hjelp av kvantitativ metode har jeg undersøkt utviklinga blant 88 ungdomsskoleelever i de to byene. I forkant formulerte jeg følgende spørsmål: Hvordan ser utviklinga i retning av et eventuelt fellesfonem ut i Tromsø og Trondheim? ...
    • El pretérito anterior en el español contemporáneo: datos y análisis 

      Smedsgård, Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      This work is an investigation into the meaning and current use of the Spanish grammatical form called ‘anterior preterite’ (PA, hubo terminado – was ended), comparing and analyzing contemporary written texts from the Spanish speaking world. Guided by recent and relevant bibliography, this study offers an analysis of predicates of the PA from different theoretical and empirical frameworks, like their ...
    • La relación entre el catalán y el castellano: estudio sobre las actitudes lingüísticas en hablantes bilingües de Cataluña 

      Gulstad-Kristiansen, Hannah (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      On November 9th 2014 a consultation, also known as the Catalan independence referendum, took place in Catalonia, Spain. It was a non-binding vote on the political future of Catalonia, held by its Government (Generalitat de Catalunya). Language, which in Catalonia is Catalan in its national form, plays a great role when we talk about the nationalism that exists in Catalonia. The aim of this master ...
    • Una investigación sobre la posible existencia de sujetos no nominativos en el español contemporáneo 

      Stenseth, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Oppgaven handler om fenomenet "merkelige subjekter", kjent som quirky subjects, som er et kjent begrep i moderne lingvistikk (på spansk kjent som sujetos caprichosos). Disse subjektene er annerledes på en slik måte at de står i en annen kasusform enn det vi kjenner til tradisjonelt sett. De er å finne blant annet i det islandske språket, hvor subjektet kan dukke opp i dativ kasus. At en frase i ...
    • La didáctica de los contenidos gramaticales en el aula de lengua extranjera. Un estudio sobre el indefinido en español. 

      Fossgård, Synne Aanes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Avhandlingen omhandler undervisningsmetoder i spansk grammatikk når et nytt tema presenteres. Dette har jeg utført i praksis i en 10-klasse på en ungdomsskole. Ettersom temaet er pretérito indefinido, presenterer jeg fire ulike undervisningstimer og innholdet i disse. Samtidig tar jeg også sikte på hvordan man kan gjennomføre formativ vurdering, eller underveisvurdering, samtidig som man underviser. ...
    • The Phonology and Morphology of Spanish Hypocoristics 

      Sanz Álvarez, Javier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      This study sets out to explain the typological gaps and the asymmetric phonological and morphological behaviors observed in the most common types of Spanish hypocoristics. These type of nicknames are divided in three main categories, left-anchored, stress anchored and reduplicative truncated forms, which can be exemplified by the three more common nicknames of the female name Elena: Ele would be the ...
    • Disentangling путать. An empirical analysis of one verb with prefix variation 

      Nordrum, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-19)
      This thesis explores prefix variation in one Russian verb, путать. As a simplex verb that uses four prefixes to form Natural Perfectives (с-, пере-, за- and в-), путать is a good example of a verb with extensive prefix variation. The thesis consists of three separate, yet related corpus-based case studies. In my first case study, I examine the constructions and internal arguments of the Natural ...
    • Noen trekk ved fornavnsskikken i Saltdal - med vekt på 1800-tallet 

      Nilsen, Janne Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Avhandlingen omhandler fornavn, navnestatistikk, 1800-tallet, Saltdal, moten med bibelske navn rundt år 2000
    • Los verbos mudables Una investigación acerca de la relación entre aspecto y significado en predicados estativos 

      Andreassen, Gjermund Arnold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-09-10)
      I denne oppgaven studeres de språklige forhold i spansk som må gjelde for at et tilstandsverb (estado) skal forvandles til å være et begivenhetsverb (logro) når det opptrer i tid-aspekt-formen indefinido. a. `Sabe la noticia` (estado) – ` Vite nyheten` (tilstand) b. `Supo la noticia`(logro) – `Fikk vite nyheten` (begivenhet) I studien sammenliknes to kategorier tilstandsverb i spansk gjennom ...
    • An optimality theoretic analysis of ESL coda acquisition by Vietnamese learners 

      Vu, Hoang Yen Thi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-17)
      This thesis is a case study of Optimality Theory (OT) analysis in English second language (hereafter, ESL) coda acquisition. OT can contribute to account for conflicts of constraint rankings in areas of interlanguage development. In this case study of ESL Vietnamese, OT is applied into the previous studies on coda production to account for rates of production types, asymmetry between onset and coda ...
    • The null subject stage and children's referential choice: a case study of an English-speaking monolingual 

      Heravi Karimouy, Mitra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-14)
      This thesis explores the null subject phenomenon in English-speaking monolingual children by taking a closer look at the effect of discourse-pragmatic features on the realization of subject arguments in the speech of an English-speaking child. For that purpose, first the three dominant approaches in the literature, namely grammatical, performance and discourse-pragmatic accounts, are reviewed. Then, ...