“It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/16939View/ Open
(PDF)
(PDF)
Date
2019-11-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet for å lære norsk. Basert på dette drøfter jeg til slutt hvorvidt praksisen passer overens med de politiske ønskene om å bruke arbeidsplassen som språklæringsarena. Studien er designet som en kasusstudie og jeg har brukt gruppeintervju og gjennomgått stillingsutlysninger som datainnsamlingsmetode.
Resultatene fra studien viser at språklæring i arbeidshverdagen foregår innenfor helt andre rammer enn den i undervisningsrommet. Det er ikke læreplaner eller nasjonalstatlige interesser som er styrende for læringsmulighetene på arbeidsplassen, men hotellets interesser. Hotellet i dette kasuset har en manglende språkpolicy, noe som åpner opp for at kollegiet kan ta i bruk ulike språk. I stedet for å være styrt av en ytre norm om at de burde bruke norsk eller engelsk, så ser språkvalgene ut til være styrt av et behov for å skape mening sammen og å løse oppgaver. Det typiske i samhandling med kollegaer er derfor at de i tillegg til å bruke engelsk, ofte kombinerer både norsk og engelsk i en og samme samtale på ulike måter. Denne oppgavens holdning er at læreren i større grad må åpne opp for at flerspråklighet på en flerspråklig arbeidsplass er normaltilstanden og tilpasse seg dette. Dette kan kanskje være med å bøte på problemet knyttet til elevers opplevelse av manglende gjensidig relevans mellom arbeidshverdagen og undervisningsrommet, som har kommet fram i skandinaviske studier. Dette krever imidlertid at en løsriver seg fra tradisjonell klasseromstekning der enspråklighet i norsk er normalen og målet.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2019 The Author(s)
The following license file are associated with this item: