“It’s svorsk, but only between English and Norwegian”. En kasusstudie av arbeidsplassen som arena for norskopplæring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/16939Dato
2019-11-05Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Watterud, Susanne Katarina EllisivSammendrag
Formålet med denne studien har vært å hente inn mer kunnskap om språkpraksisen i arbeidshverdagen hos to arbeidsinnvandrere som jobber ved et større overnatting- og konferansehotell i Norge. Hensikt er å få mer kunnskap om hvordan en bedre kan arbeidsrette språkopplæring. Jeg ser på faktorer som ser ut til å være styrende for kollegiets språkvalg og drøfter hvordan språkpraksisen påvirker mulighet for å lære norsk. Basert på dette drøfter jeg til slutt hvorvidt praksisen passer overens med de politiske ønskene om å bruke arbeidsplassen som språklæringsarena. Studien er designet som en kasusstudie og jeg har brukt gruppeintervju og gjennomgått stillingsutlysninger som datainnsamlingsmetode.
Resultatene fra studien viser at språklæring i arbeidshverdagen foregår innenfor helt andre rammer enn den i undervisningsrommet. Det er ikke læreplaner eller nasjonalstatlige interesser som er styrende for læringsmulighetene på arbeidsplassen, men hotellets interesser. Hotellet i dette kasuset har en manglende språkpolicy, noe som åpner opp for at kollegiet kan ta i bruk ulike språk. I stedet for å være styrt av en ytre norm om at de burde bruke norsk eller engelsk, så ser språkvalgene ut til være styrt av et behov for å skape mening sammen og å løse oppgaver. Det typiske i samhandling med kollegaer er derfor at de i tillegg til å bruke engelsk, ofte kombinerer både norsk og engelsk i en og samme samtale på ulike måter. Denne oppgavens holdning er at læreren i større grad må åpne opp for at flerspråklighet på en flerspråklig arbeidsplass er normaltilstanden og tilpasse seg dette. Dette kan kanskje være med å bøte på problemet knyttet til elevers opplevelse av manglende gjensidig relevans mellom arbeidshverdagen og undervisningsrommet, som har kommet fram i skandinaviske studier. Dette krever imidlertid at en løsriver seg fra tradisjonell klasseromstekning der enspråklighet i norsk er normalen og målet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: