Digitale hjelpemidler i musikk på ungdomstrinnet. I takt med samfunnet?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18815Dato
2020-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Den teknologiske utviklingen medfører nye muligheter for innhold og arbeidsmetoder i musikkfaget. I disse dager er ny læreplan ferdigstilt og i ferd med å bli innført i skolen. Denne planen har blant annet utvidet og spesifisert innholdet i grunnleggende digitale ferdigheter og hvordan man bør jobbe med disse i fag.
Vi har gjennomført en kvalitativ studie med fokusgruppeintervju som handler om hva som påvirker musikklæreres valg av digitale hjelpemidler i undervisningen. Informantene våre er musikklærere i ungdomsskolen med variert kompetanse og erfaring, både med tanke på formell musikkfaglig kompetanse og digital kompetanse i faget.
Funnene våre beskriver lærernes behov for støtte fra sine ledere, kompetanseheving og felles fagspesifikk programvare. Det som utpeker seg i denne studien er at det er sammensatt hvilke faktorer som påvirker musikklærerne når det dreier seg om bruk av digitale hjelpemidler. Funnene våre peker på at også motivasjon er en viktig faktor, kombinert med kompetanse og ønsket om kompetanseheving. Et annet funn viser til behovet for en felles standard for digitale ressurser som skal eller bør brukes i faget. Slik det er i dag er det for mye usikkerhet og unødvendig tidsbruk som går til å finne ressurser som fungerer slik informantene ønsker.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
Johansen, Lovise Tøllefsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv. I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på ... -
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner
Lilleberg, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ... -
Digitale seriar, sosiale rammer : ei studie av digitale teikneseriar frå eit brukarperspektiv
Solstrand, Olaf Moriarty (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)I denne avhandlinga har eg, ved hjelp av dokumentasjonsvitskapleg teori og metode, studert korleis digitale teikneseriar blir brukt i dag som sosiale og økonomiske dokument i utvikling, og kvifor dei blir brukt på denne måten. Eg argumenterer for at tidlegare teori om digitale teikneseriar har fokusert veldig mykje på teknologiske aspekt, og ser difor her på sosiale aspekt – korleis brukarane opplever ...