Digitale verktøy og grunnleggende digitale ferdigheter i samfunnsfag. En kvalitativ studie av samfunnsfaglæreres oppfatninger av digitale verktøy og digitale ferdigheter
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9551Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, Lovise TøllefsenSammendrag
Denne masteroppgaven fokuserer på digitale verktøy og digitale ferdigheter i samfunnsfag. Gjennom oppgaven er det forsøkt å belyse fordeler og ulemper som samfunnsfaglærere ser med dette i skolehverdagen. Besvarelsen forsøker å belyse hvordan man forstår begrepene ”digitale verktøy” og ”digitale ferdigheter” fra et lærerperspektiv.
I dagens skole er temaer rundt IKT høyst aktuelle. Fokuset på digitale ressurser og digital kompetanse står sterkt i både læreplaner, stortingsmeldinger og elev- og lærerundersøkelser. Gjennom den norske skolens retningslinjer har digitale verktøy og digitale ferdigheter fått en sentral plass.
Oppgaven er gjennomført med en kvalitativ metode, der jeg har intervjuet fire samfunnsfaglærere ved fire ulike skoler. Kvalitativ metode er benyttet for å få en dypere innsikt i oppfatninger og forståelsen som samfunnsfaglærerne har rundt temaet.
Resultatene fra denne studien peker på at samfunnsfaglærerne er oppmerksomme på både fordeler og ulemper ved digitale verktøy. Det er store fordeler knyttet til tilgjengelighet av digitale ressurser og kommunikasjon mellom lærer og elev. Samtidig utfordrer digitale verktøy lærerrollen med ulemper som dårlig digitalt utstyr og mangel på kompetanseheving.
Forståelsen for digitale ferdigheter er noe uklar da det ikke kommer fram noen klar, felles oppfatning av hva digitale ferdigheter innebærer. De digitale ferdighetene virker til å bli sett på som et biprodukt av de fire andre grunnleggende ferdighetene, og fungerer nærmest som en fargeblyant for å skrive, lese, regne og være muntlig aktiv, og på bakgrunn av dette virker digitale ferdigheter til å bli oppfattet som en implementert del av de fire andre grunnleggende ferdighetene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
Digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. En kvalitativ studie om læreres forståelse av digitale ferdigheter og begrepets utvikling i samfunnsfaglige læreplaner
Lilleberg, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)I denne studien har jeg undersøkt digitale ferdigheter som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag og undersøkelsen hadde som hensikt å bidra til forståelse av ferdigheten i faget. Studien har en kvalitativ tilnærming og gjennom dokumentanalyse av samfunnsfaglige læreplaner og intervju av lærere i samfunnsfag hadde jeg som mål å svare på følgende problemstilling: «Hvordan har tematikken digitale ... -
Digitale seriar, sosiale rammer : ei studie av digitale teikneseriar frå eit brukarperspektiv
Solstrand, Olaf Moriarty (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)I denne avhandlinga har eg, ved hjelp av dokumentasjonsvitskapleg teori og metode, studert korleis digitale teikneseriar blir brukt i dag som sosiale og økonomiske dokument i utvikling, og kvifor dei blir brukt på denne måten. Eg argumenterer for at tidlegare teori om digitale teikneseriar har fokusert veldig mykje på teknologiske aspekt, og ser difor her på sosiale aspekt – korleis brukarane opplever ... -
En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
Eriksen, Hilde Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale ...