ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for psykologi
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi)
  • View Item
  •   Home
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for psykologi
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mestring i mottak og kommuner. Implementering og evaluering av Teaching Recovery Techniques i asylmottak, omsorgssentre og bosettingskommuner i Norge

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18820
Thumbnail
View/Open
article.pdf (1.859Mb)
Published version (PDF)
Date
2019-03
Type
Research report
Forskningsrapport

Author
Oppedal, Brit; Solhaug, Anne Kristine Nilsen; Friborg, Oddgeir; Biele, Guido
Abstract
Det er mangel på forskningsbaserte lavterskeltiltak som kan tilbys mange unge asylsøkere og flyktninger og avhjelpe traumerelaterte psykiske plager på relativt kort tid. Hensikten med denne rapporten er å informere om resultatene fra prosjektet Mestring i Mottak og Kommuner (MiMK), som evaluerte effekten av en lavterskelintervensjon for å redusere traumerelaterte psykiske plager blant asylsøkende barn og bosatte enslige mindreårige flyktninger. Intervensjonen, Teaching Recovery Techniques (TRT), er et kurs med fem moduler for barna og to moduler for omsorgspersonene (foreldrene deres). TRT ble utviklet av Children and War Foundation for å lære barn og unge i krigs- og katastrofeområder teknikker for å håndtere reaksjoner på traumatiske opplevelser. TRT-kurset kan ledes av personer uten klinisk psykologisk eller psykiatrisk utdannelse. Det er første gang kurset implementeres blant unge asylsøkere og flyktninger i Norge.
Publisher
Folkehelseinstituttet
Citation
Oppedal BO, Solhaug AKN, Friborg O, Biele G. Mestring i mottak og kommuner. Implementering og evaluering av Teaching Recovery Techniques i asylmottak, omsorgssentre og bosettingskommuner i Norge. Folkehelseinstituttet; 2019. 80 p.
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi) [561]
Copyright 2019 Folkehelseinstituttet

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)