ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for psykologi
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Det helsevitenskapelige fakultet
  • Institutt for psykologi
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mestring i mottak og kommuner. Implementering og evaluering av Teaching Recovery Techniques i asylmottak, omsorgssentre og bosettingskommuner i Norge

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18820
Thumbnail
Åpne
article.pdf (1.859Mb)
Publisert versjon (PDF)
Dato
2019-03
Type
Research report
Forskningsrapport

Forfatter
Oppedal, Brit; Solhaug, Anne Kristine Nilsen; Friborg, Oddgeir; Biele, Guido
Sammendrag
Det er mangel på forskningsbaserte lavterskeltiltak som kan tilbys mange unge asylsøkere og flyktninger og avhjelpe traumerelaterte psykiske plager på relativt kort tid. Hensikten med denne rapporten er å informere om resultatene fra prosjektet Mestring i Mottak og Kommuner (MiMK), som evaluerte effekten av en lavterskelintervensjon for å redusere traumerelaterte psykiske plager blant asylsøkende barn og bosatte enslige mindreårige flyktninger. Intervensjonen, Teaching Recovery Techniques (TRT), er et kurs med fem moduler for barna og to moduler for omsorgspersonene (foreldrene deres). TRT ble utviklet av Children and War Foundation for å lære barn og unge i krigs- og katastrofeområder teknikker for å håndtere reaksjoner på traumatiske opplevelser. TRT-kurset kan ledes av personer uten klinisk psykologisk eller psykiatrisk utdannelse. Det er første gang kurset implementeres blant unge asylsøkere og flyktninger i Norge.
Forlag
Folkehelseinstituttet
Sitering
Oppedal BO, Solhaug AKN, Friborg O, Biele G. Mestring i mottak og kommuner. Implementering og evaluering av Teaching Recovery Techniques i asylmottak, omsorgssentre og bosettingskommuner i Norge. Folkehelseinstituttet; 2019. 80 p.
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (psykologi) [561]
Copyright 2019 Folkehelseinstituttet

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring