"Neinei jeg sier ikke den er feil, jeg spør hvorfor er den rett?". En kvalitativ casestudie av en lærers undervisningspraksis
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18840Date
2020-05-25Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Norbye, Marius WittwerAbstract
I overordnet del av læreplanen som trer i kraft skoleåret 2020-2021 legges det stor vekt på at elevene skal utforske. Deriblant matematikkfaget, allerede så tidlig som i begynnelsen av skoleløpet. Samtidig tilsier all min erfaring fra praksis, timer som lærervikar, tiden som elev og allerede kjent forskning at dette er sjelden vare. I tillegg har jeg ikke opplevd at dette har blitt særlig vektlagt i min tid på lærerutdanningen. Derfor ønsket jeg å se nærmere på hvordan man kan praktisere utforskende undervisning i matematikk.
Denne studiens formål er derfor å belyse hvordan en lærer kan praktisere utforskende undervisning i matematikk på barneskolen, og hvordan læreren forstår begrepet. Derfor har jeg gjennomført en kvalitativ casestudie av en lærer, som har fått et rykte på seg for å være eksemplarisk på dette området.
Innholdet i studien kaster lys på elementer som læreren kan ta i bruk for å gjøre sin undervisning utforskende. Gjennom intervjuer og observasjoner i møte med teori viser det seg hvordan læreren bruker oppgavene i sin undervisning, samt hvordan man kan kommunisere og involvere elevene i slik undervisning.
Jeg har et håp om at denne studien kan bidra til økt kunnskap og inspirasjon for andre lærere og andre pedagoger, som kanskje kjenner et behov for å lære mer om denne type undervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: