Utformingen av kjerneelementene for matematikkfaget i grunnskolen. En kvalitativ dokumentanalyse med fokus på utforsking
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18845Date
2020-06-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Heggli, CharlotteAbstract
I bestillingen av ny læreplan, stortingsmelding 28 legges det vekt på at utforske og skape bør bli en større del av fagene. Verbet «utforske» er mye brukt i stortingsmeldingen og i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget på grunnskolen. Dermed er det viktig å vite hva som legges i begrepet og hvordan bruken er forventet å fungere i skolen.
Formålet med denne studien er å få bedre kunnskap om utforske, på hvilken måte utforske blir presentert og brukt i utdanningspolitiske dokumenter som fører til ny læreplan som innføres i 2020. Derav er problemstillingen i denne studien «Hvordan kommer utforske frem i utarbeidelsen av kjerneelementene i matematikkfaget for grunnskolen?».
Analysen prøver å danne et bilde på hvordan utforske er brukt i utdanningspolitiske dokumentene, dette gjennom å knytte det til det teoretiske grunnlaget utforske. Gjennom analysen kommer det frem at utforske er et omfattende begrep som kan omhandle problemløsning, argumentasjon og se sammenhenger. For å bygge opp under at den nye læreplanen skal gå i dybden, knyttes dybdelæring opp i mot utforskende undervisning.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: