«Hvis tale er sølv, så er lytting gull». En kvalitativ dokumentanalyse om lyttebegrepet i Fagfornyelsen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18846Dato
2020-05-20Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne studien baserer seg på en kvalitativ dokumentanalyse av Fagfornyelsen. Formålet har vært å belyse lytting som en muntlig ferdighet i et læreplanperspektiv. Vi har undersøkt hvordan Fagfornyelsen legger føringer for, og gir muligheter til arbeid med lytting i klasserommet. Spørsmålene som stilles er hvordan lyttebegrepet kommer til syne i kompetansemålene, og hvordan lyttebegrepet kan knyttes til verdier og prinsipper i overordnet del. Motivasjonen for å gjennomføre studien har vært å gi lytteferdigheten en større plass i forskningen, siden det er et felt som det ikke er forsket mye på. Gjennom funnene kommer det fram at lyttebegrepet enkelte ganger blir nevnt eksplisitt i kompetansemålene og overordnet del, men at begrepet i større grad kommer implisitt til syne gjennom for eksempel samtalebegrepet. Videre kan utvikling av muntlige ferdigheter og lytteferdigheten ses på som et mål i seg selv, men også som middel til å oppnå faglig forståelse. Av det siste funnet kommer det fram at lyttebegrepet kan knyttes til læreplanbegrepene kritisk tenkning og dybdelæring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: