dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Eide, Silje Kristine | |
dc.date.accessioned | 2020-07-16T11:36:35Z | |
dc.date.available | 2020-07-16T11:36:35Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.description.abstract | I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning?
Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, som er gjennomført med observasjon som metode, kombinert med lyd- og videoopptak. Utvalget er fire lærere som har jobbet med undersøkende matematikkundervisning i tre år. Datamaterialet består av en undervisningstime hvor lærerne selv har bestemt innhold, og er strukturert ut fra tredelingen i undersøkende matematikkundervisning fra Blomhøj (2016). Mine data ble transkribert, kodet og sortert i et rammeverk utviklet av Drageset og Allern (2020), hvor resultatene gav meg et overblikk over hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom informantene i en undersøkende matematikkundervisning.
Resultatene viser at i iscenesettelsesfasen var dialogene lærerstyrt, noe som peker i en retning av oppgaveparadigme. Videre viser elevene at de blir engasjerte og er aktive deltakere i dialogen, som er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap, samt at de responderer på det læreren sier som kan passe med kommunikasjonsmønsteret IRE. I gjennomføringsfasen ser man fremdeles tegn på at kommunikasjonsmønsteret for lærerne bærer preg av oppgaveparadigmet. Derimot er det et større fokus på å få tilgang til og dele elevtenking, noe som kan tyde på at læreren er interessert i elevenes tankegang, og er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap. Oppsummeringsfasen inneholder større kjennetegn til undersøkelseslandskap blant lærerutsagnene, men siden elevene kommer med svar som bare passer respons i et IRE-mønster, kan vi se kjennetegn på tradisjonelt kommunikasjonsmønster fra elevene. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/18861 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2020 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | VDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410 | en_US |
dc.subject | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410 | en_US |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Undersøkende matematikkundervisning | en_US |
dc.subject | Kommunikasjon | en_US |
dc.subject | Kommunikasjonsmønster | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |