Kommunikasjonsmønster i undersøkende matematikkundervisning. En casestudie av hva som kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning.
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/18861Dato
2020-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eide, Silje KristineSammendrag
I min masteroppgave er fokuset på kommunikasjon mellom elever og lærere i en undersøkende matematikkundervisning, hvor målet er å få en dypere innsikt i hva som kjennetegner de ulike dialogene som oppstår. Forskningsspørsmålet er: Hva kjennetegner kommunikasjonsmønsteret mellom læreren og elevene i en undersøkende matematikkundervisning?
Forskningsprosjektet er en kvalitativ casestudie, som er gjennomført med observasjon som metode, kombinert med lyd- og videoopptak. Utvalget er fire lærere som har jobbet med undersøkende matematikkundervisning i tre år. Datamaterialet består av en undervisningstime hvor lærerne selv har bestemt innhold, og er strukturert ut fra tredelingen i undersøkende matematikkundervisning fra Blomhøj (2016). Mine data ble transkribert, kodet og sortert i et rammeverk utviklet av Drageset og Allern (2020), hvor resultatene gav meg et overblikk over hva som kjennetegner kommunikasjonen mellom informantene i en undersøkende matematikkundervisning.
Resultatene viser at i iscenesettelsesfasen var dialogene lærerstyrt, noe som peker i en retning av oppgaveparadigme. Videre viser elevene at de blir engasjerte og er aktive deltakere i dialogen, som er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap, samt at de responderer på det læreren sier som kan passe med kommunikasjonsmønsteret IRE. I gjennomføringsfasen ser man fremdeles tegn på at kommunikasjonsmønsteret for lærerne bærer preg av oppgaveparadigmet. Derimot er det et større fokus på å få tilgang til og dele elevtenking, noe som kan tyde på at læreren er interessert i elevenes tankegang, og er kjennetegn på problemløsning og et undersøkelseslandskap. Oppsummeringsfasen inneholder større kjennetegn til undersøkelseslandskap blant lærerutsagnene, men siden elevene kommer med svar som bare passer respons i et IRE-mønster, kan vi se kjennetegn på tradisjonelt kommunikasjonsmønster fra elevene.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2020 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: