Man skal ikke ta alt for god fisk - En studie om hvordan elever utøver kritisk literacy i møte med nye tekster på internett.
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/18886Date
2020-05-13Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Dette er en masteroppgave som er en kvalitativ studie hvor problemstillingen lyder som følgende: «Hvordan utøver elevene kritisk literacy i møte med nye tekster?». Vi har avgrenset studien ved å fokusere på hvordan elevene vurderer avsenderen av en tekst, og om de kan reflektere rundt underliggende motiv. Vi har gjennomført fire undervisningsøkter i en klasse på tiende årstrinn, der fokuset har vært kritisk literacy. Etter undervisningen utførte vi semistrukturert intervju med seks elever. For å finne ut om elevene utøver kritisk literacy, plukket vi ut tre sammensatte tekster fra internett som la rammene for intervjuet slik at vi kunne få et innblikk i elevenes vurderingsprosess. Vi har brukt teori om retorikk og kommunikasjonsteori for å måle hvordan elevene utøver kritisk literacy. Vi har funnet ut at elevene klarer å vurdere avsender og underliggende motiv i en tekst dersom elevene blir oppfordret til det. Studien viser også at modellering og eksplisitte spørsmål fungerer som gode undervisningsmetoder for å utvikle elevenes literacy.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2020 The Author(s)
The following license file are associated with this item: