Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/22408Date
2021-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Larsen, EirikAbstract
Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming.
Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan blir kulturelt mangfold fremstilt i lærerplanene? For å belyse, og svare godt på problemstillingen lagde jeg to under punkter:
1. Hvordan har fremstillingen av kulturelt mangfold endret seg fra M74 til LK20?
2. Hvordan har den historiske konteksten i forhold til kulturelt mangfold endret seg i samme tidsepoke?
I dette prosjektet har jeg funnet ut at fremstillingen av kulturelt mangfold i lærerplanene har endret over tid. Begrepet kultur var fremstilt som et statisk begrep i M74, mens i LK20 har kulturbegrepet blitt mer dynamisk. Mangfold blir også presentert på en annen måte i M74, der begrepene som forklarer mangfoldet er gjennom blant annet «samer», «innvandre», «kjønn» og «flyktninger». I LK20 så blir mangfold presentert som et mer omfattende begrep enn kun knyttet til «innvandre», «urfolk», osv. Arbeid med kulturelt mangfold står sentralt i lærerplanene, men siden begrepet har blitt et mer dynamisk begrep er det også vanskeligere å angripe. I tillegg indikerer analysen på at lærerplanene gått fra en monokulturell tilnærming til en mer liberal tilnærming.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: