Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/22408Dato
2021-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Larsen, EirikSammendrag
Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming.
Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan blir kulturelt mangfold fremstilt i lærerplanene? For å belyse, og svare godt på problemstillingen lagde jeg to under punkter:
1. Hvordan har fremstillingen av kulturelt mangfold endret seg fra M74 til LK20?
2. Hvordan har den historiske konteksten i forhold til kulturelt mangfold endret seg i samme tidsepoke?
I dette prosjektet har jeg funnet ut at fremstillingen av kulturelt mangfold i lærerplanene har endret over tid. Begrepet kultur var fremstilt som et statisk begrep i M74, mens i LK20 har kulturbegrepet blitt mer dynamisk. Mangfold blir også presentert på en annen måte i M74, der begrepene som forklarer mangfoldet er gjennom blant annet «samer», «innvandre», «kjønn» og «flyktninger». I LK20 så blir mangfold presentert som et mer omfattende begrep enn kun knyttet til «innvandre», «urfolk», osv. Arbeid med kulturelt mangfold står sentralt i lærerplanene, men siden begrepet har blitt et mer dynamisk begrep er det også vanskeligere å angripe. I tillegg indikerer analysen på at lærerplanene gått fra en monokulturell tilnærming til en mer liberal tilnærming.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [476]
Copyright 2021 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: