dc.contributor.advisor | Leming, Tove | |
dc.contributor.author | Larsen, Eirik | |
dc.date.accessioned | 2021-09-03T21:37:58Z | |
dc.date.available | 2021-09-03T21:37:58Z | |
dc.date.issued | 2021-05-16 | |
dc.description.abstract | Temaet i dette prosjektet er kulturelt mangfold i lærerplanene fra M74 til LK20. Målet med prosjektet var å finne ut hvordan lærerplanene fremstiller kulturelt mangfold i generell del av lærerplan, og i samfunnsfag (5-10.klasse). På grunnlag av arbeid med lærerplanene har jeg benyttet meg av en dokumentanalytisk tilnærming.
Problemstillingen jeg formulerte for denne masteravhandlingen var: Hvordan blir kulturelt mangfold fremstilt i lærerplanene? For å belyse, og svare godt på problemstillingen lagde jeg to under punkter:
1. Hvordan har fremstillingen av kulturelt mangfold endret seg fra M74 til LK20?
2. Hvordan har den historiske konteksten i forhold til kulturelt mangfold endret seg i samme tidsepoke?
I dette prosjektet har jeg funnet ut at fremstillingen av kulturelt mangfold i lærerplanene har endret over tid. Begrepet kultur var fremstilt som et statisk begrep i M74, mens i LK20 har kulturbegrepet blitt mer dynamisk. Mangfold blir også presentert på en annen måte i M74, der begrepene som forklarer mangfoldet er gjennom blant annet «samer», «innvandre», «kjønn» og «flyktninger». I LK20 så blir mangfold presentert som et mer omfattende begrep enn kun knyttet til «innvandre», «urfolk», osv. Arbeid med kulturelt mangfold står sentralt i lærerplanene, men siden begrepet har blitt et mer dynamisk begrep er det også vanskeligere å angripe. I tillegg indikerer analysen på at lærerplanene gått fra en monokulturell tilnærming til en mer liberal tilnærming. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/22408 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2021 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3905 | |
dc.subject | Kulturelt mangfold | en_US |
dc.subject | Mangfold | en_US |
dc.subject | Kultur | en_US |
dc.subject | Læreplaner | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | Fremstilling av kulturelt mangfold i lærerplaner. Dokumentanalytisk tilnærming av lærerplanene fra M74 til LK20 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |