Topp-ledelsens involvering og læring i organisasjonen
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/23666Date
2021-12-09Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Rakoczy, EmilAbstract
Formålet er å undersøke sammenhengen mellom toppledelsens involvering i kvalitetsstyring og læring i organisasjonen hos sykehuset Innlandet, med fokus på i hvilken grad topp-ledelsen må involvere seg.
Oppgaven benytter en kvalitativ tilnærming under rammeverket til Malmi og Brown (Malmi & Brown, 2008). Det gjennomføres kvalitative intervjuer med ledelsen i organisasjonen på flere nivåer. Studien identifiserer stor grad av læring og involvering fra topp-ledelsen. Forskingens identifisering av topp-ledelsens involvering som en kritisk suksessfaktor for en vellykket implementering av kvalitetsstyring styrkes. Undersøkelsen er et casestudie og kan som sådan ikke alene etablere en årsakssammenheng mellom topp-ledelsens involvering og kvalitetssystemets «godhet», men som et casestudie så kan den være med å bekrefte tidligere forskning. Studiens praktiske implikasjoner er at Topp-ledelsen bør være bevist på sin avgjørende rolle i implementeringen av kvalitetsstyring. Studiens verdi er at Topp-ledelsens involvering er identifisert som en av de viktigste suksessfaktorene for implementasjon av kvalitetsstyring. Studien er med på å bekrefte tidligere forskning og kan ses på som et bidrag i utviklingen av kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten.
Nøkkelord i studien: TQM, TKL, kvalitetsstyring, kvalitetsledelse, organisatorisk læring, dobbeltkrets læring, opp-ledelsens involvering.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2021 The Author(s)
The following license file are associated with this item: