Den grunnleggende tallforståelsen - En kvalitativ innholdsanalyse av vektleggingen av grunnleggende tallforståelse i gjeldende læreplan og tre lærerveiledninger tilknyttet matematikk på første trinn
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/26089Date
2022-05-16Type
MastergradsoppgaveMaster thesis
Author
Labahå, MaritAbstract
I masteroppgaven undersøker jeg hvordan grunnleggende tallforståelse vektlegges i læreplanen og tre lærerveiledninger i matematikk tilknyttet første trinn. Studien undersøker om det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging. Det finnes lite forskning på området, derfor er formålet med studien å bidra med ny kunnskap på feltet. Jeg har undersøkt vektleggingen av tallforståelse i kompetansemålene i læreplanen (LK20) i matematikk for andre trinn. Videre har jeg også undersøkt tre lærerveiledninger i matematikk, som er tilknyttet første trinn, og brukes i undervisning i Norge i dag. Lærerveiledningene er tilknyttet læremiddelverkene Multi, Matematikk og Matemagisk. Jeg har undersøkt oppgavene med tilhørende tekst i lærerveiledningene. For å gjennomføre analysen har jeg benyttet Andrews og Sayers (2015) sitt rammeverk tilknyttet Grunnleggende tallforståelse, i åtte komponenter. Alle åtte komponentene er like viktige for at barn skal utvikle grunnleggende tallforståelse. Studien benytter kvalitativ innholdsanalyse, dokumentanalyse og noen innslag av frekvensanalyse, for å besvare problemstillingen.
Funnene i studien viser at alle åtte kategoriene i rammeverket er adressert i minst fire av kompetansemålene i læreplanen. Kategoriene som var mest frekvent i læreplanen var Forhold mellom tall og mengde, Tallgjenkjenning og Systematisk telling. Mesteparten av kategoriene ble også adressert i de tre lærerveiledningene. I lærerveiledningene ble kategoriene Ulike representasjoner, Tallgjenkjenning og Systematisk telling adressert mest. Kategorien Estimering var mindre frekvent enn de andre kategoriene. Studien viser at det er samsvar mellom læreplanen og lærerveiledningenes vektlegging av grunnleggende tallforståelse. Videre konkluderer studien med at tallforståelse vektlegges på ulike måter i lærerveiledningene. Det viktigste er ikke nødvendigvis hvordan det legges til rette for at elevene utvikler grunnleggende tallforståelse, men at det gjøres.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: