Show simple item record

dc.contributor.advisorSætermo, Monica
dc.contributor.advisorKleemann, Carola
dc.contributor.authorMyreng, Anneli Berg
dc.contributor.authorJohansen, Ingunn Jendine Dahn
dc.date.accessioned2022-08-17T15:32:24Z
dc.date.available2022-08-17T15:32:24Z
dc.date.issued2022-05-16
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en casestudie der formålet har vært å undersøke læreres beskrivelser av sitt arbeid med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen. Datamaterialet er samlet inn fra 3 kvalitative intervjuer med lærere som på godt og vondt deler sine erfaringer fra praksisfeltet. Intervjuene gir innblikk i lærernes opplevelse av kompetanse, særskilt språkopplæring i skolenes praksis og lærernes arbeid med flerspråklighet i klasserommet. Vi har også gjort en dokumentanalyse der vi har satt oss inn i lovverk og læreplaner som regulerer arbeidet, samt den kommunale planen for integrering innenfor lærernes kommune. Målet med datainnsamlingen var å skaffe oss et overblikk av arbeidet og et helhetlig bilde som gjør det mulig å identifisere muligheter og utfordringer tilknyttet inkludering av elevgruppen i norskundervisningen. Vårt hovedfunn er at det finnes spenninger mellom visjoner og praksis i arbeidet med inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever. I vår case har vi sett disse spenningene innenfor tre områder: 1. lærers kompetanse, 2. helhetlig syn på særskilt språkopplæring og 3. den flerspråklige som ressurs. Vi forstår ut fra lærernes beskrivelser at disse spenningene preges av mangler i prioritering av ressurser i form av kompetanse, tid, støtte/veiledning og felles planer. Vi ser at holdninger til flerspråklighet kan være en faktor for både hvordan ressurser blir prioritert, i tillegg til at de kan reproduseres som en konsekvens av dette.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/26256
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2022 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLER-3911
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectnyankomne minoritetsspråklige eleveren_US
dc.subjectinkluderingen_US
dc.subjectnorskundervisningen_US
dc.subjectflerspråkligheten_US
dc.subjectsærskilt språkopplæringen_US
dc.titleMulighetsrom for inkludering av nyankomne minoritetsspråklige elever i norskundervisningen: Læreres beskrivelser av praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)