Bærekraft i strategi og virksomhetsstyring
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/27116Date
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Virtosu, Ana-MariaAbstract
Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene har respondert på bransjens ønsker. Bærekraft er det viktigste temaet i vår tid og alle må bidra for å nå FNs 2030- og 2050-agendaen.
Gjennom en kvalitativ analyse vil denne oppgaven undersøke hvordan og hvorfor strategi og virksomhetsstyring utformes for å bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål. Det undersøkes med andre ord hva som er hoved insentivet og drivkraften bak bærekraft i bedriftene. Oppgaven er basert på svar fra seks ulike bedrifter i ulike bransjer i Troms og Finnmark. Informantene er ledere og ansatte med ansvarsområder på bærekraft og miljø.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan og hvorfor integrere bærekraft?
Aspekter som er av betydning til problemstillingen er bedriftenes vektlegging av interessentens krav til bærekraft og strategisk posisjonering. Oppgaven forsøker å gradere bedriftenes strategiske posisjonering i inside out- og outside in tilnærming. Dette ble vurdert ut ifra følgende kriterier: kunder, myndighetene, omdømme og egne kapabiliteter og ressurser. Oppgaven kartlegger hvorvidt integrering av bærekraft er tvingende-, mimetisk- eller normativ isomorfisme. Strategi realiseres gjennom virksomhetsstyring ved bruk av virkemidlene kultur, målstyring og administrativ styring.
Funn viser at initiering av strategiarbeid starter først internt i bedriften etter initiativ fra ledelsen og styret hvor de tilbakeliggende årsakene er press fra interessentene. Majoriteten av bedriftene har en outside in tilnærming til posisjonering i forhold til kundene. Myndighetskravene utgjør en outside in tilnærming i bedriftene, men det har i liten grad betydning for bedriftenes strategi per dags dato. Det forventes av bedriftene at myndighetskravene vil øke og de posisjonerer seg allerede i dag for de fremtidige kravene. Det er viktig for bedriftene å ha et godt omdømme og de blir i stor grad påvirket av hva andre mener om det. Omdømme bidrar til en outside in tilnærming til posisjonering i bedriftenes bærekraftstrategi.
Funn viser at den strategiske tilnærmingen til posisjonering avhenger av hvilken bransje bedriftene opererer i. Interne faktorer er viktig for å kunne lykkes med bærekraft. Bedriftenes strategiske posisjonering med utgangspunkt i egne kapabiliteter og ressurser er i stor grad en inside out tilnærming. Funn viser at bedriftene har i noen grad tvingende isomorfisme og i liten grad mimetisk isomorfisme.
De viktigste virkemidlene for å lykkes med operasjonalisering av de strategiske bærekraftsmålene er kulturell- og målstyring. Funn viser at administrativ styring er mindre synlig i operasjonalisering av strategiske bærekraftsmål.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: