Bærekraft i strategi og virksomhetsstyring
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/27116Dato
2022-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Virtosu, Ana-MariaSammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene har respondert på bransjens ønsker. Bærekraft er det viktigste temaet i vår tid og alle må bidra for å nå FNs 2030- og 2050-agendaen.
Gjennom en kvalitativ analyse vil denne oppgaven undersøke hvordan og hvorfor strategi og virksomhetsstyring utformes for å bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål. Det undersøkes med andre ord hva som er hoved insentivet og drivkraften bak bærekraft i bedriftene. Oppgaven er basert på svar fra seks ulike bedrifter i ulike bransjer i Troms og Finnmark. Informantene er ledere og ansatte med ansvarsområder på bærekraft og miljø.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan og hvorfor integrere bærekraft?
Aspekter som er av betydning til problemstillingen er bedriftenes vektlegging av interessentens krav til bærekraft og strategisk posisjonering. Oppgaven forsøker å gradere bedriftenes strategiske posisjonering i inside out- og outside in tilnærming. Dette ble vurdert ut ifra følgende kriterier: kunder, myndighetene, omdømme og egne kapabiliteter og ressurser. Oppgaven kartlegger hvorvidt integrering av bærekraft er tvingende-, mimetisk- eller normativ isomorfisme. Strategi realiseres gjennom virksomhetsstyring ved bruk av virkemidlene kultur, målstyring og administrativ styring.
Funn viser at initiering av strategiarbeid starter først internt i bedriften etter initiativ fra ledelsen og styret hvor de tilbakeliggende årsakene er press fra interessentene. Majoriteten av bedriftene har en outside in tilnærming til posisjonering i forhold til kundene. Myndighetskravene utgjør en outside in tilnærming i bedriftene, men det har i liten grad betydning for bedriftenes strategi per dags dato. Det forventes av bedriftene at myndighetskravene vil øke og de posisjonerer seg allerede i dag for de fremtidige kravene. Det er viktig for bedriftene å ha et godt omdømme og de blir i stor grad påvirket av hva andre mener om det. Omdømme bidrar til en outside in tilnærming til posisjonering i bedriftenes bærekraftstrategi.
Funn viser at den strategiske tilnærmingen til posisjonering avhenger av hvilken bransje bedriftene opererer i. Interne faktorer er viktig for å kunne lykkes med bærekraft. Bedriftenes strategiske posisjonering med utgangspunkt i egne kapabiliteter og ressurser er i stor grad en inside out tilnærming. Funn viser at bedriftene har i noen grad tvingende isomorfisme og i liten grad mimetisk isomorfisme.
De viktigste virkemidlene for å lykkes med operasjonalisering av de strategiske bærekraftsmålene er kulturell- og målstyring. Funn viser at administrativ styring er mindre synlig i operasjonalisering av strategiske bærekraftsmål.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2022 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: