dc.contributor.advisor | Sollid, Henning | |
dc.contributor.author | Virtosu, Ana-Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T05:33:54Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T05:33:54Z | |
dc.date.issued | 2022-06-01 | en |
dc.description.abstract | Formålet med denne masteroppgaven er å utvide forståelsen av integrering av bærekraft i strategi og virksomhetsstyring. Mange bedrifters tiltak og aktiviteter knyttet til bærekraft er for små og fortsatt i pilotstadiet. Måten bedriftene jobber på for å nå målene er påvirket av hvordan myndighetene har respondert på bransjens ønsker. Bærekraft er det viktigste temaet i vår tid og alle må bidra for å nå FNs 2030- og 2050-agendaen.
Gjennom en kvalitativ analyse vil denne oppgaven undersøke hvordan og hvorfor strategi og virksomhetsstyring utformes for å bidra til å oppnå FNs bærekraftsmål. Det undersøkes med andre ord hva som er hoved insentivet og drivkraften bak bærekraft i bedriftene. Oppgaven er basert på svar fra seks ulike bedrifter i ulike bransjer i Troms og Finnmark. Informantene er ledere og ansatte med ansvarsområder på bærekraft og miljø.
Oppgavens problemstilling er: Hvordan og hvorfor integrere bærekraft?
Aspekter som er av betydning til problemstillingen er bedriftenes vektlegging av interessentens krav til bærekraft og strategisk posisjonering. Oppgaven forsøker å gradere bedriftenes strategiske posisjonering i inside out- og outside in tilnærming. Dette ble vurdert ut ifra følgende kriterier: kunder, myndighetene, omdømme og egne kapabiliteter og ressurser. Oppgaven kartlegger hvorvidt integrering av bærekraft er tvingende-, mimetisk- eller normativ isomorfisme. Strategi realiseres gjennom virksomhetsstyring ved bruk av virkemidlene kultur, målstyring og administrativ styring.
Funn viser at initiering av strategiarbeid starter først internt i bedriften etter initiativ fra ledelsen og styret hvor de tilbakeliggende årsakene er press fra interessentene. Majoriteten av bedriftene har en outside in tilnærming til posisjonering i forhold til kundene. Myndighetskravene utgjør en outside in tilnærming i bedriftene, men det har i liten grad betydning for bedriftenes strategi per dags dato. Det forventes av bedriftene at myndighetskravene vil øke og de posisjonerer seg allerede i dag for de fremtidige kravene. Det er viktig for bedriftene å ha et godt omdømme og de blir i stor grad påvirket av hva andre mener om det. Omdømme bidrar til en outside in tilnærming til posisjonering i bedriftenes bærekraftstrategi.
Funn viser at den strategiske tilnærmingen til posisjonering avhenger av hvilken bransje bedriftene opererer i. Interne faktorer er viktig for å kunne lykkes med bærekraft. Bedriftenes strategiske posisjonering med utgangspunkt i egne kapabiliteter og ressurser er i stor grad en inside out tilnærming. Funn viser at bedriftene har i noen grad tvingende isomorfisme og i liten grad mimetisk isomorfisme.
De viktigste virkemidlene for å lykkes med operasjonalisering av de strategiske bærekraftsmålene er kulturell- og målstyring. Funn viser at administrativ styring er mindre synlig i operasjonalisering av strategiske bærekraftsmål. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/27116 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | no |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en |
dc.rights.holder | Copyright 2022 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | en_US |
dc.title | Bærekraft i strategi og virksomhetsstyring | en_US |
dc.type | Master thesis | en |
dc.type | Mastergradsoppgave | no |