"Du må rekke opp hånda mer!"
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/28424Date
2022-10-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Temaet for denne oppgaven er lærerstudenter med innagerende atferd, og deres opplevelser og erfaringer. Muntlig aktivitet er en stor del av skolehverdagen, og norskfaget har et særskilt ansvar for muntlige ferdigheter (Utdanningsdirektoratet, 2020). Det blir knyttet forventinger til at man blant annet skal delta i fremføringer og samtaler, og norsk muntlig er et eget vurderingsfelt hvor man får en egen karakter. For noen elever vil disse forventingene om muntlig aktivitet være en belastning i hverdagen, og skape stress og skolevegring. Vi mener at denne type stress er et tema som er viktig å belyse, da det kan være en utfordring for både eleven det gjelder og lærerne som prøver å få dem i tale. Innagerende atferd har et bredt utvalg av definisjoner, og oppgaven forholder seg hovedsakelig til Ingrid Lunds definisjon av begrepet.
Masteroppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan vil lærerstudenter som er mindre muntlig aktiv utøve lærerrollen, og hvilken forståelse har de av elever med en innagerende atferd? For å besvare problemstillingen utførte vi en kvalitativ studie, hvor vi intervjuet fem lærerstudenter. Ved bruk av intervju ønsket vi å få et dypere innblikk i informantenes opplevelser rundt sin fremtidige rolle som lærere, spesielt når det gjelder muntlig aktivitet.
Vi fant ut at lærerstudentene var opptatt av å variere undervisningsmetoder. Dette for å skape engasjement for flest mulig elever. I tillegg vil det gi dem flere situasjoner som kan danne vurderingsgrunnlag for norsk muntlig. De fleste undervisningsmetodene vil kunne gjennomføres av alle med tilrettelegging. Lærerstudentene uttrykte også viktigheten av å skape et godt læringsmiljø for å gi elevene forutsigbarhet og trygghet. Dette vil være nyttig fordi trygghet er av stor betydning hos elever med en innagerende atferd. Å ha en god forståelse av elever med innagerende atferd, vil løfte lærerens kompetanse og håndteringsevner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2022 The Author(s)
The following license file are associated with this item: